Abstract:
У роботі визначені принципи формування концепції творів ленд-арту як об’єктів ландшафтного дизайну (контекстний і міфопоетичний), розглянуті способи їх формування щодо матеріалів створення (земля, камінь, дерево та штучні матеріали), встановлено ступінь інтеграції арт-ландшафтів (із залученням об’єктів ленд-арту) у сформовану ландшафтну структуру, яка визначена, як «Арт-ландшафт» та «Галерея арт-ландшафтів». Запропонована типологія творів ленд-арту за ознаками простору та часу й арт-ландшафтів за ознакою тимчасовості. Вперше уведено в науковий обіг поняття протоленд-арт, тимчасовий арт-ландшафт (визначено термін тимчасовий арт-ландшафт). Удосконалено дефініцію термінів «ленд-арт», «арт-ландшафт». Зіставлені етапи розвитку ленд-арту в Америці та Європі, уточнено періодизацію розвитку ленд-арту. Вперше визначено основні етапи розвитку українського ленд-арту, висвітлено його характерні ознаки. Підкреслено, що в українському дизайні ще
не повною мірою реалізується творчий потенціал ленд-арту. Запропоновано
новий ракурс вивчення ленд-арту як механізму «антихаотичної», «біогенної» дії
на довкілля.
Description:
In the work the principles of forming the concept of land-art works as objects of
landscape design (context and mythopoetic) are defined, the methods of their formation
are considered in relation to the materials of their creation (soil, stone, wood and
artificial materials). The degree of integration of art-landscapes (with the involving the
objects of land-art) into the formed landscape structure points, defined as “Artlandscape" and "Art-landscapes gallery", is established. The typology of works of landart (spatial and spatial-temporal) and art-landscapes (permanent and temporal) on the
basis of temporality is proposed. The concept of protoland-art, the temporary artlandscape (the definition of the term temporary art-landscape was given) is put into use
for the first time. The definitions of the terms "land-art", "art-landscape" have been
improved. The stages of land-art development of in America and Europe have been
harmonized and improved. The stages of Ukrainian land-art development were
established for the first time, its characteristics were enlightened. It is noted that
Ukrainian land-art has not yet received its development and potential fulfilment. A new
perspective of the land-art study as a mechanism of "anti-chaotic", "biogenic"
environmental influence was proposed.