Abstract:
Мета дослідження – окреслення загальних рис значення житомирського періоду творчості В.Косенка для
усього творчого шляху митця. У статті проаналізовані роль і значення житомирського періоду діяльності
В.Косенка для усього творчого шляху композитора. Розглянута виконавська і творча діяльність майстра
упродовж 1920-х років. Досліджена створена в 1923 році Соната для віолончелі й фортепіано. Виявлені
особливості авторських концертів В.Косенка. Вивчене значення творчості композитора для української
фортепіанної музики. З‘ясовано, що фортепіанні твори В.Косенка насичені багатьма різноманітними
піаністичними прийомами. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико - логічного методу.
Зазначений методологічний підхід дозволяє розкрити та піддати аналізу зародження й становлення української
радянської музичної культури 1920-х рр. Наукова новизна роботи полягає у встановленні, що романси В.
Косенка досконалі за формою й текстурою, легко засвоюються, відзначаються наспівною мелодикою й
емоційно-схвильованим характером. Велику увагу заслуговує концертно-пропагандистська діяльність В.
Косенка, оскільки її спрямованість була зумовлена поставленими перед тодішньою інтелігенцією завданнями,
пов‘язаними з корінними перетвореннями в галузі освіти й культури (допомогти різним верствам населення
оволодіти знаннями, осягнути цінності літератури й мистецтва). Висновки. У статті зазначається, що у ході
житомирського періоду творчості (протягом 1918-1929 рр.) сформувався талант В. Косенка як виконавця-
піаніста і композитора-лірика. Доведено, що у складний період В. Косенко створив високохудожні зразки
камерної вокальної та інструментальної музики, ряд пісень, хорів і солоспівів та кілька симфонічних творів, що
свідчили про високу професіональну майстерність композитора, демократичне спрямування його музики і
дістали тоді широке громадське визнання. З‘ясовано, що у роки зародження й становлення української музики
радянського періоду В. Косенко не ставив перед собою кардинальних завдань щодо формування національної
музичної мови, пошуків нових засобів виразності. Натомість він вельми активно відстоював класичний стиль,
активно впроваджував його форми й методи. Композитор постійно прагнув підносити національне мистецтво
до високого професіоналізму, до вершин світової класики
Description:
The article analyses the role and significance of the Zhytomyr period of V. Kosenko‘s activity for the whole
composer‘s creative path. The research objective is to outline the general features of the significance of the Zhytomyr
period of V. Kosenko‘s creative work for the whole master‘s creative path. The master‘s performing and creative
activity during the 1920‘s is considered. The author studied the Cello and Piano Sonata, created in 1923. Peculiarities of
V. Kosenko‘s author‘s concerts are revealed. The significance of the composer‘s work for Ukrainian piano music is
studied. It was found that V. Kosenko‘s piano works are rich in many different pianistic techniques. The research
methodology involves the application of the historico-logical method. This methodological approach allows revealing
and analysing the origin and formation of Ukrainian Soviet musical culture of the 1920‘s. The scientific novelty of the
work is to establish that Kosenko‘s romances are perfect in form and texture, easy to understand, are melodious, marked
by emotionally excited character. V. Kosenko‘s concert and propaganda activity deserves special attention, as its focus
was conditioned by the tasks set before the intelligentsia of that time related to radical transformations in the field of education and culture (to help different segments of the population to acquire knowledge, understand the values of
literature and art). Conclusions. The article notes that it was during the Zhytomyr period of creativity (during 1918-
1929) that the talent of V. Kosenko as a performer-pianist and composer-lyricist was formed. It is proved that in a
difficult period V. Kosenko created highly artistic pieces of chamber vocal and instrumental music, a number of songs,
choirs and solo songs, as well as several symphonic works, which testified to the composer‘s high professionalism, the
democratic focus of his music, and received wide public recognition. It was found out that in the years of origin and
formation of Ukrainian music of the Soviet period V. Kosenko did not set himself cardinal tasks of the formation of the
national musical language, the search for new means of expression. Instead, he was very active in defending the
classical style, actively implementing its forms and methods. The composer constantly sought to raise national art to
high professionalism, to the top of world classics