Abstract:
Дисертація присвячена дослідженню еволюції філософії української національної ідеї як окремої інтелектуальної традиції в українській філософській думці середини ХІХ - 30-х рр. ХХ ст. та її завершального етапу - “Розстріляного відродження” - як результуючого, визначаючого специфіку цієї традиції в цілому. Базуючись на методі “репрезентативних постатей”, згідно з яким вивчаючи найхарактерніших представників культурного напрямку в контексті їх часу, стає можливим реставрувати ментальне тло та ціннісні пріоритети всієї доби, у дослідженні сфокусовано увагу на постаті М. Хвильового, творчий доробок якого являє концептуальну цілісність і є репрезентативним відносно традиції філософського осмислення української національної ідеї. Аналіз концепції М. Хвильового та її порівняння з поглядами попередників - діячів українського відродження дозволив визначити родові риси філософії української національної ідеї як теоретичної свідомості українського відродження, а саме: роздвоєність всіх рівнів національної свідомості українства, починаючи від розірваного часопростору, роздвоєного усвідомлення власного ”Я” й до різноспрямованості дійових моделей і стереотипів; відстоювання всезагальної соціальної рівності як головної умови рівності національної, що обумовило невідповідність мети засобам її досягнення; дезорієнтованість українства на рівні дилем: “національне - інтернаціональне”, “Європа - Росія”; “аутсайдерство”, “комплекс молодшого брату”, що коріниться у ментальних шарах, у колективному несвідомому недержавного народу. Підсумком еволюції філософії української національної ідеї можна вважати досягнення того рівня національної рефлексії, на якому М. Хвильовому вдалося визначити найболючіші проблеми українства і накреслити програму їх подолання.
Description:
The dissertation is dedicated to investigation of the evolution of philosophy of Ukrainian national idea as a separate intellectual tradition in Ukrainian philosophy conception of the middle XIX - 30 years XX century and its final stage - “Shooted revival” - as a resultant, defining the specificity of this tradition as a whole. Be based on the method of “representative personalities”, according to which studying the most typical representatives of the cultural trend at the context of their time, becomes possible to restore the mental background and valuable priorities of the whole period, much attention in thesis is given to the personality of M. Hwylovy, the creative contribution of whom presents the conceptual integrity and is represtntual relatively to the tradition of philosophical interpretation of Ukrainian national idea. Analysis of the conception of Ukrainian revival allowed to determine the ancestral traits of philosophy of Ukrainian national idea as a theoretical consciousness of Ukrainian revival, that is: divarication of all the levels of the national consciousness of Ukrainian, from the beginning of the broken space of time, divaricated realization of the own “I” and for different trends of the active models and stereotypes; defending the universal social equality, that caused the disparity of the aim to the methods of its achievement; disorientation of Ukraine at the level of the dilemmas: “national - international”; “Europe - Russia”; “outsideness”, “complex of the young brother”, that begins in the mental layers in the collective unconsciousness of unstate people. As a result of the evolution of philosophy of Ukrainian national idea may be considered the achievement of that level of the national reflexion, on which M. Hwylovy managed to define the main problems of Ukraine and to draw the programme of their overcoming.