Abstract:
У дисертації на основі аналізу наукових джерел обгрунтовується думка, що історико-культурний аналіз української народної хореографічної культури ХХ ст. може бути здійснений у трьох напрямках: функціональному, лексико-семантичному та концептуально-теоретичному. Історико-культурний аналіз розвитку української народної хореографічної культури здійснюється у таких аспектах: український народний танець у побуті; у контексті розвитку драматичного театру; як самостійний твір мистецтва; у контексті становлення та розвитку українського балетного театру; як об’єкт наукової рефлексії; розвиток української хореографічної освіти.
Лексичні, жанрові, стилістичні інновації розглядаються в процесі їх взаємодії з існуючими традиціями українського народного танцю на фоні становлення і розвитку останнього як культурно-мистецького феномену.
Description:
In the thesis on basis of scientific sources analysis the idea has got its substantiation that historical and cultural analysis of the Ukrainian folk choreographic culture of the 20th century can be realized in three directions: functional, lexical-semantic, and conceptual-theoretical. The historical and cultural analysis of the Ukrainian folk choreographic culture is accomplished in the following aspects: the Ukrainian folk dance in private life; within the context of drama theatre development; as the independent work of art; in the concept of the Ukrainian ballet theatre formation and development; as the object of scientific reflexion; the evolution of the Ukrainian choreographic education.
Lexical, genre, stylistic innovations are examined in the process of its interactions with existing traditions of the Ukrainian folk dance against a background of it’s formation and evolution as cultural and artistic phenomenon.