Abstract:
У дисертації вперше фундаментально досліджена специфіка інтеграції диригентського виконавства європейського типу в культурне життя України ХVІІІ-ХІХ ст. на основі застосування системно-діяльнісного підходу. Здійснено виокремлення системних ознак професійного музичного мистецтва, основою функціонування якого є “штучний” тип репрезентації культурної традиції.
З’ясовані культурні сфери функціонування диригентського виконавства в Україні ХVІІІ-ХІХ ст.; зумовлений професійний характер діяльності керівників музичних колективів у регулярній армії, пансько-маєтковому середовищі, театральних антрепризах та аматорський - у навчальних і просвітніх закладах.
Доведено, що диригування як знакова система формувалося в Україні в межах професійної капельмейстерської діяльності, а естетичні засади диригентського виконавства закладали вчителі музики, активно культивуючи колективні форми європейського музикування.
Description:
For the first time the specificity of integrating conductor's performance in the cultural life of Ukraine in the XVIII-XIX centuries has been fundamentally investigated on the basis of system-active approach. The system features of professional music art whose basis of functioning is "artificial" type of representation of cultural tradition have been singled out.
The cultural spheres of conductor's performance functioning in Ukraine in the XVIII-XIX centuries have been outlined; the professional character of music ensemble leaders of the regular army, of lord-manor environment, of theatre enterprises and the amateur character of educational and educative establishments have been conditioned.
It is proved that conducting as sign system was formed in Ukraine within professional chapel master activity, and esthetic principles of conducting were founded by music teachers who cultivated hard collective forms of European music performance.