Abstract:
Дисертація присвячена дослідженню творчого шляху і фортепіанної поетики В. П. Задерацького, виявленню стильової єдності, зовнішніх і внутрішніх (соціально-історичних та творчо-біографічних) контекстуальних умов його творчості. Розкривається значення контекстуального підходу до вивчення творчої особистості В. П. Задерацького, визначаються біографічні та соціально-історичні фактори формування творчого методу композитора. Характеризується національно-стильова природа творчості В. П. Задерацького як одна з передумов здійснюваного композитором смислового синтезу.
Розкривається взаємозумовленість програмності і жанрового змісту у фортепіанній творчості В .П. Задерацького та виявляється значення циклічності у фортепіанних творах В. П. Задерацького.
На основі стилістичного аналізу прослідковується еволюція фортепіанного стилю композитора, висвітлюються стильова своєрідність його пізньої фортепианної творчості та індивідуально-авторські риси його піаністичного стилю.
Результати дослідження дозволяють виявляти провідне стилеутворююче значення антиномії індивідуально-неповторного і типологічного у творчій долі та фортепианній поетиці В. П. Задерацького.
Description:
Dissertation is devoted to the research of creative way and fortepiano poetics of V. P. Zaderazkiy, revelation of stylish unity, outward and inward (social-historical and creative-biographical) contextual conditions of his creativity. Sense of contextual approach to the examination of creative individuality of V .P. Zaderazkiy is uncovering, biographical and social-historical factors of forming of composer’s creative method are defining. National-stylish nature of Zaderazkiy creativity is characterized as one of the preconditions of meaning synthesis realized by composer.
Musical frame connected with studying of V. P. Zaderazkiy creativity, valuably-meaning sides of composer’s fortepiano poetics, substantiation of contextual ways of studying of this composer’s creative biography (biography as a creativity), intensification of monographic individual aspect of studying of music history in whole is widening.
Interconditionality of programmity and of genre content in V. P. Zaderazkiy fortepiano creativity is opening and meaning of cyclicity in V. P. Zaderazkiy’s works for fortepiano is defining.
Evolution of composer’s fortepiano style is tracing on the foundation of stylistic analysis, stylistic peculiarity of his late fortepiano creativity and individual-author traites of pianistic style are elucidated.
Results of the research give us an opportunity to reveal leading style-forming meaning of antinomy of individual-unique and typological in creativity life and fortepiano poetics of V .P. Zaderazkiy.