Короткий опис(реферат):
Дисертація присвячена дослідженню творчої діяльності “Українського театру міста Львова - Львівського оперного театру” (1941-1944) як соціо-суспільного феномену. Розгляд сценічної практики УТЛ - ЛОТу періоду Другої світової війни здійснено в контексті соціо-політичної, ідеологічної, культурологічної ситуації краю та особливостей регіональної політики нацистів стосовно діячів культури в Галичині. Виявлено та окреслено художньо-естетичні, стилістичні, методологічні особливості творчості провідних митців драматичного сектору театру. Окрему увагу приділено взаємовпливам сценічної практики УТЛ - ЛОТу і театральної журналістики, театральної освіти, глядацької культури в контексті розвитку національного українського театру в 1-й половині ХХ ст. в західноукраїнському регіоні.
Суть розробки, основні результати:
The thesis is dedicated to the research of creative activity of the "Lviv Ukrainian Theatre - Lviv Opera Theatre" (1941-1944) as a social phenomenon. Stage practice of the Lviv Ukrainian Theatre - Lviv Opera Theatre of the period of the Second World War is examined in the context of sociopolitical, ideological, culturological situation of the region and peculiarities of the regional policy of Nazis concerning cultural figures of Halychyna. Artistic and aesthetic, stylistic and methodological peculiarities of creative work of leading artists of dramatic sector of theatre were detected and defined. Special attention was devoted to interrelations of stage practice of the Lviv Ukrainian Theatre - Lviv Opera Theatre with formation of theatrical journalism, theatrical education, culture of the audience and development of the national Ukrainian theatre of the first half of the XX century in the West Ukrainian region.