Abstract:
У дисертації досліджується процес трансформації комунікативної культури України в контексті розвитку туризму від модерн-парадигми, характерній для радянського періоду, до постмодерністської парадигми, яка утверджується за роки незалежності України. Уточнюється поняття комунікативної культури, проводиться її класифікація, визначається специфіка туризму як історичної практики, в контексті якої вона досліджується. З’ясовуються особливості комунікативної культури радянських часів через їх відбиток в характері здійснення туристичної діяльності та її організаційно-адміністративних форм за часів СРСР. Визначаються показники трансформації комунікативної культури в Україні в контексті розвитку туризму та на основі їх аналізу доводиться висновок про її постмодерністський характер.
Description:
The process of communicative culture transformation in Ukraine within the context of tourism development from modern paradigm, which had been characteristic for the Soviet period up to the post-modern paradigm, which has become firmly established during the years of Independence, has been researched. The term “communicative culture” has got more precise definition, it’s classification has been carried on, the peculiarity of tourism as a historic practice, within which it has been examined, has been substantiated. The specific features of the communicative culture in the Soviet period via its’ reflection in tourism activity mode and it’s organizational and administrative form in the USSR period have been specified. The indices for communicative culture transformation in Ukraine within the context of tourism development have been determined , and the conclusion on the post-modern character of it’s transformation has been proved.