Короткий опис(реферат):
У дисертаційній роботі розкрито теоретико-методологічні засади та практичний інструментарій застосування інформаційних технологій у туристичному бізнесі. Уточнено термінологічний інструментарій у сфері інформаційних технологій з урахуванням галузевої специфіки.
Розроблено практичні рекомендації щодо здійснення реструктуризації управління туристичними підприємствами шляхом автоматизації та модифікації організаційних структур управління підприємствами; визначено нові можливості систем менеджменту, пов’язані з інтенсивним розвитком інформаційних технологій. Обґрунтовано створення комплексної системи автоматизації управління туристичними підприємствами; розроблено базові положення щодо моделювання процесу управління якістю туристичних послуг у контексті застосування інформаційних технологій. Визначено методичні та методологічні підходи до оцінки ефективності використання інформаційних технологій у менеджменті суб’єктів туристичної діяльності та розвитку туризму в цілому. Запропоновано та введено в науковий обіг дефініцію - "віртуальна туристична фірма".
Обґрунтовано концептуальні підходи до формування цільових програм розвитку інформаційних технологій у туризмі, запропоновано методичні засади розроблення стратегій у сфері інформаційних технологій суб′єктами туристичної діяльності та визначено основні напрями розвитку віртуальних туристичних фірм як результату комплексного застосування інформаційних технологій.
Суть розробки, основні результати:
The theoretical and methodological grounds and practical tools of information technologies application in tourist business are exposed in dissertation work. Theoretical bases of information technologies, systems and markets evolutional development are extended, the terminology is specified in the information technologies field taking into account a particular branch specific.
The role and place of information technologies in a tourist enterprises management and marketing are determined. It is offered the practical recommendation concerning realization of tourist enterprises’ management restructuring by automation, integrated information and management system’s creation, organizational structures’ modification of enterprises’ management. New possibilities of the management systems linked with intensive development of information technologies are defined.
The complex system creation of the tourist enterprises management automation is grounded and the organizational and economic preconditions of new types of enterprises formation in information society are carried out; the modeling process fundamentals of tourist services quality management are developed in the context of information technologies application.
The methodical and methodological basis to the estimation of efficiency of the information technologies application in the tourist enterprises management and development of tourism on the whole is offered.
It is grounded the conceptual approaches to forming the objective programs of information technologies development in tourism. Methodical principles of tourist business subjects’ strategies development in the area of information technologies and basic directions of virtual tourist firms’ development as the result of information technologies complex application are offered.