Abstract:
Introduction. Social advertising is an important form of mass communication that regulates
the behavior of individuals in a society in order to ensure optimal conditions for their interaction.
Specifics of social advertising as a genre is the need to achieve a perlocutionary goal through the
minimum number of lexemes, as the recipient accepts the advertisement text for the most part
during the process of reading or listening. For social advertising to interest, arouse vivid emotions
and influence human behavior, it is needed to simulate an advertisement, that is an illocutionary
act, taking into account the purpose, communicative expectations and the psychological
characteristics of the recipient. Analysis of the social advertising texts will allow the discovery of
lexical-semantic markers, that the advertisers use to influence the audience.
Description:
У статті здійснено якісно-кількісний аналіз лексико-семантичних груп прикметника в текстах соціальної реклами різного спрямування; виявлено специфіку їхнього застосування відповідно до прагматичної мети рекламної комунікації; з’ясовано роль прикметників як семантичних маркерів реалізації функції впливу соціальної реклами; установлено, що використання в рекламному тексті якісних прикметників надає висловлюванню емоційності, виразності та динамізму, а відносних – інформативності й аргументованості; визначено, що зміни в суспільстві зумовили й подальший розвиток лексичної системи української мови, зокрема прикметників як інтенсифікаторів значень іменника та дієслова.