Abstract:
Мета дослідження – виявити художні особливості балетних інтерпретацій за твором М. Гоголя «Шинель». Методологія. Аналіз літератури з теми дозволив з‘ясувати стан розробки проблеми; мистецтвознавчий аналіз – виявити лексичні та стилістичні хореографічні особливості балетів. Наукова новизна. Вперше проаналізовано хореографічні інтерпретації твору М. Гоголя «Шинель», виявлено їхні художні особливості. Висновки. Аналіз хореографічних інтерпретацій творів М. Гоголя у контексті функціонування балетного театру ХХ – початку ХХІ століть не був предметом спеціального комплексного дослідження. Попри те, що ознакою сучасного балетного театру стало звернення до складних соціально-філософських тем, гоголівський твір «Шинель» не зазнав численних хореографічних інтерпретацій. Найвідоміший балет – «Шинель» Х. Ле Бара - М. Бежара (1999), де центральним є образ «маленької людини». Виставу втілено засобами синтезованої лексики класичного танцю з елементами сучасної хореографії, з використанням ряду предметів, що набувають ознак символів-образів (шинель, перо тощо). Неоднозначні оцінки критиків та мистецтвознавців «Шинелі» у постановці М. Бежара (Д. Десятерик, Т. Кузнєцова, О. Чепалов) свідчить про зацікавленість твором, багатоплановість та полісемантичність вистави. «Шинель» Д. Гелберта (2006) – традиційний сюжетний твір. «Шинель. Балет» І. Кушніра – М. Діденка (2013) – своєрідний мікст лексики танцю контемпорарі, клоунади, драматичного театру, тяжіє до сучасних перфомативних форм. Міні-балет «Шинель» О. Расторгуєва (2016) акцентує на акторській грі Значної особи. Представлена стаття лише один з перших кроків на шляху комплексного дослідження балетної гоголіани.
Description:
Purpose of the article is to identify the artistic features of ballet interpretations of Gogol's work ―Shinel.‖ Methodology. Analysis of the literature on the topic allowed to find out the state of development of the problem; art history analysis – to identify the lexical and stylistic choreographic features of ballets. Scientific novelty. For the first time, choreographic interpretations of the work by N. Gogol ―Shinel‖ are analyzed, their artistic features are revealed. Conclusions. The analysis of choreographic interpretations of the works of N. Gogol in the context of the functioning of the ballet theater of the 20th - early 21st century was not the subject of a special comprehensive study. Despite the fact that the reference to the complex social and philosophical themes of Gogol's work ―Shinel‖ did not undergo numerous choreographic interpretations as a sign of modern ballet theater. The most famous ballet - ―Shinel‖ by H. Le Bara - M. Bejart (1999), where the image of the ―little man‖ is central. The performance is embodied by means of the synthesized vocabulary of classical dance with elements of modern choreography, using a number of objects that acquire the characteristics of characters-images (overcoat, feather, etc.). Ambiguous assessments of critics and art historians ―Shinel‖ staged by M. Bejart (D. Desyaterik, T. Kuznetsova, A. Chepalov) indicate the interest in the work, the multiplicity and polysemantic nature of the play. The ―Shinel‖ by D. Gelbert (2006) is a traditional plot work. ―Shinel. Ballet‖I. Kushnira - M. Didenko (2013) - a peculiar mix of vocabulary of contemporary dance, clowning, drama theater, to modern performative forms. The mini-ballet ―Shinel‖ by A. Rastorguev (2016) focuses on the acting game of a significant person. The presented article is only one of the first steps towards a comprehensive study of ballet Gogolian.