Abstract:
Мета роботи. Дослідження зумовлене науковим обґрунтуванням і осмисленням підсвідомих процесів та механізмів функціонування психоемоційної системи актора під час виконання ролі. Ідентифікації акторських сутностей, що проявляються на рівні підсвідомості актора під час виконання ролі, не надано достатньої уваги з огляду на механізм їх співіснування. Методологія дослідження. Застосовуються методи аналітично-синтетичної обробки джерел (при вивченні психологічної, спеціальної літератури з психофізіології); структурно-функціонального і типологічного підходів (при з‘ясуванні психологічних сутностей та їхнього взаємозв‘язку в процесі акторського виконання ролі). Наукова новизна. Уперше здійснено наукове обґрунтування підсвідомих процесів і механізмів функціонування психоемоційної системи актора під час виконання ролі. Виявлено, що процес виконання ролі та феномен створення органічного життя в ній відбувається у зв‘язку з психологічним станом роздвоєння свідомості актора за принципом суміщення його творчої діяльності з діяльністю персонажа. Висновки. З огляду на психоемоційний стан актора в творчому акті зовні аналогічному до стану персонажа п‘єси, можна стверджувати, що актор перебуває в психологічному стані діяльності персонажа. Його творча діяльність як факт зовнішнього відображення відмежовується від цього його стану, однак функціонує напівсвідомо (автоматично). Даний процес двоїстий, тому що спрямований на відмежування мислення, з одного боку, та на перебування актора в стані переживання ролі – з другого боку. Зважаючи на це, психологічний стан актора в ролі можна характеризувати як «роздвоєний». Із цих причин вольовий, зумисний акт відмежування «себе» як суб‘єкта творчої діяльності від власних процесів мислення в ролі може розцінюватися як своєрідний прийом психотехніки.
Description:
Purpose of the article. The research is conditioned by the scientific substantiation and comprehension of the subconscious processes and mechanisms of functioning of the psycho-emotional system of the actor during the performance of the role. The identification of the actor entities that manifest themselves at the level of the subconscious of the actor during the role is not given sufficient attention given the mechanism of their coexistence. Methodology. Methods of analytical and synthetic processing of sources are applied (when studying psychological, special literature on psychophysiology); structural, functional, and typological approaches (when explaining psychological entities and their relationship in the process of acting role). The scientific novelty. The scientific substantiation of subconscious processes and mechanisms of functioning of the psycho-emotional system of the actor during the role is performed for the first time. It is revealed that the process of performing the role and the phenomenon of creating an organic life in it, is due to the psychological state of the split consciousness of the actor on the principle of combining his creative activity with the activity of the character. Conclusions. Given the emotional state of the actor in a creative act outwardly similar to the character of the play, it can be argued that the actor is in the psychological state of the character's activity. His creative activity, as a fact of the external display, is different from his condition, but he functions semi-subconsciously (automatically). This process is twofold because it aims at delimiting thinking on the one hand and finding the actor in a state of experiencing the role on the other. In this regard, the psychological state of the actor in the role can be characterized as "forked". For these reasons, the willful, deliberate act of distinguishing "self" as a subject of creative activity from one's own thought processes in the role may be regarded as a peculiar technique of the psychotechnics.