dc.contributor.author |
Пархоменко, Ірина Ігорівна |
|
dc.date.accessioned |
2021-08-19T09:22:54Z |
|
dc.date.available |
2021-08-19T09:22:54Z |
|
dc.date.issued |
2017 |
|
dc.identifier.citation |
Пархоменко І. І. Теоретичні концепції сучасної економіки культури: філософсько-культурологічний аналіз : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. філос. наук : спец. 26.00.01 "Теорія та історія культури (філософські науки)" / Ірина Ігорівна Пархоменко ; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. К., 2017. 20 с. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3247 |
|
dc.description |
The thesis proposes theoretical concepts typology of the modern cultural economy which proves the existence of economic relations in the field of culture according to the Western European scientific tradition XX century: 1) cultural and philosophical (T. W. Adorno, J. Baudrillard, P. Bourdieu, M. Horkheimer, S. Lash, C. Lury, J. Urry); 2) cultural industries approach (R. Williams, B. Miege, N. Garhnam, P. L. Sacco); 3) economic and managerial (W J. Baumol, W. G. Bowen, M. Blaug, V. A. Ginsburg, D. Hesmondhalgh, A. Klamer, B. Miege, A. J. Scott, D. Throsby, B. S. Frey). Theoretical and methodological basis of the study were interdisciplinary scientific approaches to the understanding of culture as a sphere of production and consumption. For that reason were organized and systematized approaches to the understanding of culture as an economic reality in scientific discourse: 1) critical theory of T. W. Adorno, W. Benjamin and M. Horkheimer and the concept of «cultural industry»; 2) the interaction of cultural and power institutions in the process of democratization of society and industrialization of culture (R. Williams, N. Garhnam, P .L. Sacco); 3) culture as a set of cultural industries, which form cultural capital (P. Bourdieu, D. Hesmondhalgh, B. Miege, D. Throsby); 4) the functioning of modern society as global culture industry in theory of S Lash and C. Lury; 5) cultural economics theory (W. Baumol, W. G. Bowen, M. Blaug, V. A .Ginsburg, A. J. Scott, D. Throsby, B. S. Frey). During the study was elaborated such concepts as cultural value, cultural capital cultural industries, industrialization of culture. The thesis presented modern interdisciplinary scientific (B. Miege, D. Throsby and A. Flier) and institutional (for example, Britain political model) approaches to the models of the cultural and creative industries. In result it was substantiated the presence of universities in the model of the cultural and creative industries. In order to approve the typology of the theoretical concepts of the modern cultural economy were studied features of the production which produced by the cultural industries in historical and cultural perspective: university, heritage- and media industry. It can be concluded from this survey, that at first in scientific field we think them as cultural and social institutions but in the information society such institutions becomes to be an industries. The main specific characteristic of the cultural industries is the nature of output produced, it produces both public and private good that benefits in economic, social and cultural aspects for the sustainable development of regions, cities and states. The thesis studied international experience of implementation the creative economy in EU and UK, whose basis are scientific innovations and cultural production. It was examined coherent EU policy for cultural and creative industries, its regional development benefit. It was analyzed UK political and legal experience for the implementation of creative economy. In sum were made projections about the effectiveness of policy implementation for creative and cultural industries in Ukraine. The main Ukrainian problems are the low level of the quality of strategic planning for the state, scientific and cultural development at the level of legislative and executive authorities; poor communication between social activists, cultural organizations and government; the absence of cultural and educational work among the population about the benefits of creative economy. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
В дисертації запропоновано типологію теоретичних концепцій сучасної економіки культури, що обґрунтовують економічний статус сфери культурного виробництва відповідно до західноєвропейської наукової традиції ХХ ст. щодо розуміння культури: 1) культурфілософські (Т. Адорно, Ж. Бодріяр, П. Бурдьє, М. Хоркхаймер, С. Леш, С. Ларі, Д. Уррі); 2) культурно-індустріальні (Р. Вільямс, Н. Гарнем, Б. Мьєж, П. Л. Сакко); 3) економіко-управлінські (В. Баумоль, В. Боуен, М. Блауг, В. Гінзбург, А .Кламер, А. Скот, Д. Тросбі, Б. Фрей, Д. Хезмондалш). В основі типології розуміння сучасної економіки культури як напряму міждисциплінарних досліджень економічного статусу сфери культурного виробництва відповідно до наукових розробок західноєвропейських вчених в галузі гуманітарних та соціальних наук. З метою апробації типології досліджено процес індустріалізації в сфері культури шляхом визначення особливостей культурного виробництва соціокультурних інституцій університету культуро-охоронних та медіа інституцій, що в добу Модерну поступово починають функціонувати як культурні індустрії. В практичній площині вивчено принципи та засади сучасної європейської гуманітарної політики в сфері культури, що в конкретних урядово-інституційних практиках об’єктивують економічний статус культури в її прагматичному та інструментальному значення як галузі виробництва та інструмента сприяння економічному, соціальному та культурному розвитку суспільства. Досліджено урядовий досвід Великобританії у впровадженні «креативної економіки» як сучасного проекту реалізації культурного виробництва та проаналізовано ступінь готовності української держави до втілення такого проекту. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.publisher |
Київський національний університет імені Тараса Шевченка |
uk_UA |
dc.subject |
теоретичні концепції |
uk_UA |
dc.subject |
концепція |
uk_UA |
dc.subject |
сучасна економіка культури |
uk_UA |
dc.subject |
економіка культури |
uk_UA |
dc.subject |
філософсько-культурологічний аналіз |
uk_UA |
dc.subject |
культурне виробництво |
uk_UA |
dc.subject |
культурні індустрії |
uk_UA |
dc.subject |
культура |
uk_UA |
dc.subject |
культурна цінність |
uk_UA |
dc.subject |
індустріалізація в сфері культури |
uk_UA |
dc.subject |
сфера культури |
uk_UA |
dc.subject |
культурний капітал |
uk_UA |
dc.subject |
політика креативних і культурних індустрій |
uk_UA |
dc.subject |
креативні індустрії |
uk_UA |
dc.title |
ТЕОРЕТИЧНІ КОНЦЕПЦІЇ СУЧАСНОЇ ЕКОНОМІКИ КУЛЬТУРИ: ФІЛОСОФСЬКО-КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Theoretical concepts of the modern cultural economy: philosophical and cultural research |
uk_UA |
dc.type |
Other |
uk_UA |