Abstract:
Дисертація присвячена вивченню категорії інструменталізму музичної творчості як цілісної проблеми музикознавства з визначенням відповідного термінологічного апарату. Серед провідних концепційних питань дослідження виділяються питання про специфіку інструменталізму домрової творчості як пов’язану зі стилістичною основою виконавського репертуару, про виконавський слух, виконавські інтонування та гру як складові теорії домрового виконавства.
Підкреслюється принципова важливість визначення специфічних аспектів мислення музиканта-інструменталіста (як інструменталізму у розширювальному сенсі) та дієвість параметрів художньої речовості домри як стилістичного фактора музичного виконавства.
Особлива увага приділяється вивченню специфічних прийомів домрової гри з позиції виразовості звучання інструмента. Запроваджується поняття «вторинної кантилени» домрового звучання у порівнянні з мелодійною експресією смичкових. Визначаються стилістично-специфічні ознаки виразовості домрової гри за матеріалами аналізу перекладень для домри класики італійського інструменталізму XVIII-XX століть та оригінальних домрових композицій В. Підгорного, С. Губайдуліної, В. Івка, М. Стецюна, А. Білошицького та інших авторів.
Description:
The dissertation is dedicated to study the category of instrumentalism in music creativity as musicological holistic problem with determination corresponding to terminological device. Amongst leading conception problems of the study stand out the question about instrumentalism specifics of domra creativity as connected with stylistic base of performer repertoire, about performer rumor, performer intonation and play - as component of domra art theory.
Principle importance is emphasized of the determination specific aspect of musician-instrumentalist thinking (as instrumentalism in increasing sense) and effectiveness parameter to artistic domra corporeality as stylistic factor of musical performance.
Special accent is done on study of specific acceptance domra play with positions of expressive instrument sound. Concept «secondary cantilena» of domra sound is entered in comparison with melodic expression of string instruments. Stylistic-specific signs of domra play expressive are defined on domra arrangement analytic material of Italian instrumentalism classics of XVIII-XX centuries and original domra composition by V. Podgorniy, S. Gubaydulina, V. Ivko, M. Stetzyun, A. Beloshickiy and the other authors.