Короткий опис(реферат):
The purpose of the article is the introduction into the cultural discourse of analytically processed and summarized information on the genesis and evolution of chariot racing as the form of entertainment events in ancient Rome, their functional features, specific features of mass events of Antiquity in the context of entertainment culture of Rome. The methodological basis consisted of the methods of critical analysis of cultural, historical, and literary sources, specific and historical analysis, and interdisciplinary synthesis, induction, and deduction. The problematic and chronological, system and structural, comparative, descriptive methods and methods of social and phenomenological analysis were applied from specific and scientific methods. Scientific novelty. The article analyzes the genesis and evolution of chariot racing as a form of events in the context of entertainment culture in ancient Rome. Based on the ancient literary reflection, through the prism of works of culturologists, philosophers, historians, poets, writers of the ancient Rome Gaius Suetonius Tranquillus, annals of Publius Cornelius Tacitus, Cassius Dio, ethic works of Lucius Annaeus Seneca, letters of Gaius Pliny the Younger, poetry pages of Publius Ovidius Naso, epigrams of Marcus Valerius Martialis and others. The author revealed the essence and content of chariot racing as an entertainment form of events in ancient Rome, statistics, and specific features of entertainment events and instruments of ruling the Roman emperors. The author describes the moral aspects of chariot racing in the context of the entertainment culture of antiquity. Conclusions. The place of entertainment culture of Antiquity in the system of cultural knowledge and cultural tradition of their social universe is revealed. The transformations of chariot racing as a social and humanitarian experience of ancient society, the political instrument of government in Rome are explored. The role of entertainment of Antiquity for modern cultural practices is established.
Суть розробки, основні результати:
Метою статті є введення до культурологічного дискурсу аналітично обробленої та узагальненої інформації щодо ґенези та еволюції перегонів на колісницях як форми розважальних івентів у Давньому Римі, їх функціональних особливостей, особливостей масових подій Античності в контексті розважальної культури Риму. Методологічну основу склали методи критичного аналізу культурологічних, історичних та літературних джерел, конкретно-історичний аналіз та міждисциплінарний синтез, індукція та дедукція. Проблемні та хронологічні, системні та структурні, порівняльні, описові методи та метод соціального та феноменологічного аналізу застосовувались із конкретних та наукових методів. Наукова новизна. У статті проаналізовано ґенезу та еволюцію перегонів на колісницях як форми подій у контексті розважальної культури у Давньому Римі. Використовуючи античну літературну рефлексію, крізь призму творів культурологів, філософів, істориків, поетів, письменників Давнього Риму Гая Светонія Транквілла, анналів Публія Корнелія Тацита, історичних праць Кассія Діона, моральних творів Луція Аннея Сенеки, листів Гая Плінія Молодшого, елегій Публія Овідія Назона, епіграм Марка Валерія Марціала та ін. Розкрито сутність та зміст перегонів на колісницях як розважальної форми івентів у Давньому Римі, статисти++ку й особливості розважальних заходів та інструменти правління римських імператорів. Описано моральні аспекти перегонів на колісницях в контексті розважальної культури Античності. Висновки. Розкрито місце розважальної культури Античності в системі культурологічних знань та культурних традицій їх соціального універсуму. Досліджено трансформації перегонів на колісницях як соціального та гуманітарного досвіду античного суспільства, політичного інструменту управління в Римі. Встановлено роль розваг Античності для сучасних культурних практик.