Короткий опис(реферат):
Мета дослідження полягає у введенні до наукового обігу маловідомих рисунків видатного українського живописця-реаліста середини ХХ століття, професора Київського державного художнього інституту Карпа Дем‘яновича Трохименка, виконаних в евакуації в Уфі у період Великої Вітчизняної війни. Методологія роботи ґрунтується на принципах мистецтвознавчого образно-стилістичного і системно-порівняльного аналізу, а також історичного та контекстуального методів. Наукова новизна роботи полягає у визначенні ролі рисунка у творчій спадщині Карпа Трохименка періоду 1941–1944 років. У портретних аркушах-етюдах Карпа Трохименка до картини «Засідання АН УРСР в Уфі» виразно простежується різниця у ставленні до виражальних засобів мистецтва знищеного на той час авангарду та остаточно сформованого соцреалізму. Точка, лінія та площина як провідні художні елементи авангарду втрачають своє значення, залишаючись певною мірою лише в арсеналі графіків. У рисунку живописців-станковістів особливої ваги набуває тон, світлотіньові градації, енергія світла. Висновки. Шляхом аналізу образно-стильової структури і техніки виконання портретних аркушів виявлено особливості рисунку у доробку живописця, зокрема увагу до створення повітряного середовища. В рисунках Трохименка лінія не має самоцінного значення і сприймається лише як частина світлотіні, розчиняючись у загальній тоновій плямі. Важливу роль в рисунку Трохименка відіграє колір. Аркуші, побудовані на складній тепло-холодності кольорового паперу, сріблястого графітного олівця та кольорових олівців і крейди, набувають значення самостійних творів. Цикл портретів видатних українських науковців – академіків, митців, літераторів, створений Карпом Трохименком, має не лише документальну та історико-культурну цінність, а є значною пам‘яткою українського станкового рисунка періоду Великої Вітчизняної війни.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to introduce into scientific turnover the little-known drawings of the outstanding Ukrainian realist painter of the mid-20th century, professor of the Kyiv State Art Institute, Karpo Demianovych Trokhymenko, made during the evacuation to Ufa in the period of the Great Patriotic War. The methodology of the work is based on the principles of art history, figurative and stylistic, systematic and comparative analysis, as well as historical and contextual methods. The scientific novelty of the work lies in the definition of the role of drawing in the creative heritage of Karpo Trokhymenko of the period 1941-1944. In the portrait sketches made by Karpo Trokhymenko for the picture ―Meeting of the Presidium of the Academy of Sciences of the USSR in Ufa‖, the difference in relation to the expressive means of art destroyed at the time of the avant-garde and finally formed social realism are clearly traced. The point, line, and plane as the leading artistic elements of the avant-garde are losing their significance, remaining to a certain extent only in the arsenal of graphic artists. Tone, light and shade gradations and energy of light acquire a special significance in the drawing of the easel painters. Conclusions. By analyzing the figurative and stylistic structure and technique of the portrait works, the peculiarities of drawing in the artist‘s asset, in particular, the attention to creating an air environment, are revealed. In the drawings of Karpo Trokhymenko, the line has no intrinsic value and is perceived only as of the part of light and shadow, dissolving in the overall tone spot. The color plays an important role in the drawings of Karpo Trokhymenko. The works made within the complex warmth and coolness of colored paper, silver graphite pencil, colored pencils and chalk and acquire the significance of independent works. A set of portraits of outstanding Ukrainian scientists - academicians, artists, writers created by Karpo Trokhymenko, has not only documentary, historical and cultural value, but is a significant monument of Ukrainian easel drawing of the Great Patriotic War period.