Короткий опис(реферат):
У дисертації з’ясовано особливості трансформації національної кухні в умовах соціокультурних змін, що дало змогу всебічно дослідити процеси, що відбуваються в культурі, зокрема в українській, сприяючи прогнозуванню її майбутнього як важливого напряму збереження національних традицій і цінностей, у тому числі й кулінарних, у світовому загальнокультурному контексті.
У дослідженні використано міждисциплінарний підхід, що уможливило звернення до парадигми системності та наукового плюралізму, а також методологічних підходів, синтезованих із різних галузей соціогуманітаристики (культурологія, філософія, соціологія, етнографія, етнологія) з метою глибшого проникнення в сутність досліджуваного феномена й отримання максимально повного знання про нього.
Теоретичне підґрунтя дисертації склали: класичні праці теоретиків культури, присвячені проблемам онтології культури і культурогенезу (С. Безклубенко, М. Вебер, А. Флієр та ін.); праці, в яких їжа та харчування розглядаються з точки зору культурно-цивілізаційних чинників розвитку людства (Г. Зіммель, Ф. Бродель та ін.), та студії представників food studies (Т. Веблен, П. Бурдьє, Е. Ліч та ін.), які є спробою розробки цілісного знання про сферу харчування; дослідження, в яких зроблені спроби цілісного культурологічного аналізу сфери харчування (М. Монтанарі, Ж.-Ф. Ревель, М. Капкан, С. Кириленко та ін.); дослідження
«навколокулінарної» тематики, які становлять суттєву частину історіографії
дисертації (Ж. А. Брійя-Саварен та ін.); праці, які інтегрують окремі аспекти
досліджень у сфері харчування, зокрема: етнографічні – автори яких
безпосередньо торкаються проблеми їжі в контексті повсякденності (Л. Артюх та ін.), матеріальної (М. Маркевич, М. Сумцов та ін.) та побутової культури (В. Наулко та ін.); філологічні – семантики харчових образів у художніх творах (В. Хіміч та ін.); етнолінгвістичні – діалектних і загальнонародних лексичних мовних одиниць (К. П’янкова та ін.); соціологічні – гастрономічних детермінант суспільного життя (В. Ніколенко), антропологічні – антропології харчування (А. Козлов та ін.);
праці з історії їжі та окремих харчових продуктів (Ф. Фернандес-Арместо та ін.), а також нариси іноземних мандрівників і дипломатів про побут на українських теренах (Г. Л. де Боплан, Й. Г. Коль та ін.). Це дає підстави констатувати, що,незважаючи на зростання в сучасному суспільстві інтересу до гастрономічної проблематики, вивченням харчових практик переважно займаються етнографи/етнологи та фольклористи, а також класики історії культури, які заклали основи вивчення історії повсякденності. Відсутність системної уваги науковців до означеного питання актуалізує потребу культурологічного дослідження національної кухні як феномена соціальної культури, зокрема виявлення специфіки взаємовпливу національної кухні і соціальної культури в контексті соціокультурних змін.
Відповідно до об’єкта, предмета, мети та завдань дослідження вибудовано логіку і структуру роботи. Дисертація складається зі вступу, основної частини, висновків, списку використаних джерел. Основна частина має три розділи, які за змістом можна визначити як теоретичний, історичний і практичний.
У першому розділі розкрито стан наукової розробленості проблеми та джерельну база дослідження, проаналізовано його поняттєво-категоріальний апарат, а також з’ясовано зміст кухні як складника соціальної культури. Зокрема, звернено увагу, що сфері гуманітарних досліджень їжі властива термінологічна невизначеність. Різноплановий характер цих досліджень породжує багатоманітність значень та аспектів вивчення, що позначаються відповідними поняттями. Серед усього різноманіття термінів, що використовуються в гуманітарних дослідженнях їжі, поняття «гастрономічна культура», як одне з найуживаніших, набуває значного
поширення в різних галузях знання. В науковий обіг цей термін був уведений у другій половині XX ст., проте й досі залишається неоднозначним: одні розглядають гастрономічну культуру як сукупність страв, типових для певного народу, а інші – як оцінювальну характеристику у сфері приготування та споживання їжі. Крім того, поняття «гастрономічна культура» часто ототожнюється з національною кухнею та національною кулінарною традицією. Однак між ними існують відносини цілого і частини. Національній кухні властивий репрезентативний характер, оскільки вона існує як сукупність страв-символів, тобто таких страв, які представляють цю культуру в ситуації міжкультурної взаємодії та ідентифікують індивіда як представника певної культури. Це репрезентативні страви конкретної кухні, що в сукупності відтворюють основні її характеристики. Національні страви є об’єктами матеріальної культури і становлять абсолютні цінності для
кожного народу, що передаються з покоління в покоління.
Наголошено, що національна кухня є виразною характеристикою країни і народу, який вона представляє. Перебуваючи в прямій залежності від способу життя і навколишньої природи, пори року і сезону, місяця і циклу господарської діяльності, національна кухня – це явище соціальної реальності, найважливіша складова матеріальної культури, частина культури, духовного і художнього життя народу. Розгляд кухні в цьому контексті передбачає з’ясування змісту поняття соціальної культури як сукупності процесів соціального життя й умов повсякдення, до яких відноситься й кухня – складник культурної спадщини, як мова, література, мистецтво.
Звернено увагу на те, що кухня є складником соціальної культури, котра через їжу і ставлення до неї, з одного боку, актуалізує, продукує,
5
накопичує і транслює новим поколінням соціальний досвід у динаміці, а з
іншого – постійно відновлюється і збагачується прийдешніми поколіннями
через коди, схеми, програми й моделі поведінки та діяльності.
Функціональний зміст кухні полягає у відображенні уявлень, цінностей,
норм і правил поведінки суспільства чи окремої соціальної групи,
забезпечуючи при цьому соціальну регуляцію та інтеграцію в межах
суб’єктів соціальної культури.
У другому розділі національна кухня розглянута в якості засобу
відображення соціокультурних змін, зокрема досліджено еволюцію
національної кухні, особливості її трансформації у контексті сучасної
культури, охарактеризовано їжу і кухню з точки зору їх символічного
значення.
Відзначено, що передумови до виникнення національної кухні
сформувалися в епоху Нового часу, для якого характерні істотні зміни у
соціальній, економічній і політичній сферах життя. Образ національної
кухні сформувався завдяки акумуляції різних регіональних та етнічних
традицій, яким властивий локальний характер. Найбільш впливовими
чинниками формування національної кухні є формування державних
утворень, індустріалізація промисловості, у тому числі й харчової, розвиток
сільського господарства, технологічні інновації, розвиток шляхів
сполучення і транспорту, активізація міграційних потоків, урбанізація, а
також секуляризація суспільства. Одним із визначальних чинників є
природно-географічне розташування країни, що окреслює страви, які можна
приготувати із продуктів, специфічних для цієї місцевості. Під впливом цих
чинників національна кухня поступово формувалася і трансформувалася,
допоки у ХХ ст. не виникла і не поширилася вишукана, або висока кухня,
яка кардинально змінила ставлення до їжі та кухні в цілому, визначивши
чимало нововведень у сфері кулінарії, котрі варто вважати радикальними.
Натхненниками кулінарної революції стали шеф-кухарі провідних
6
ресторанів світу, які докорінно змінили не лише кулінарію, а й культуру
споживання їжі.
На зміну характеру і змісту їжі суттєво вплинули такі нові типи
раціональності, як рефлексивність, макдональдизація та ін. Істотні зміни в
культурі харчування пов’язані також із символізацією їжі, що відображає
перехід від споживання речей до споживання знаків.
Обгрунтовано, шо національна кухня є національно-специфічним
явищем культури, що формує систему ціннісно-смислових і ментальних
чинників, які репрезентують культуру, етнонаціональну самобутність нації,
а також забезпечують єдність її представників та їх відмінність від інших.
Функціональний зміст кухні полягає у відображенні уявлень, цінностей,
норм і правил поведінки суспільства чи окремої соціальної групи,
забезпечуючи при цьому соціальну регуляцію та інтеграцію в межах
суб’єктів соціальної культури. Кухні притаманна певна репрезентативність:
її цінності та смисли істотним чином впливають на соціальну поведінку
людей певної спільноти. При цьому традиційна культура харчування
підтримує етнічну ідентичність, виступає запорукою мультикультурної
різноманітності світу, що переконливо свідчить про потребу
культурологічної рефлексії.
У третьому розділі здійснено аналіз таких форм репрезентації
гастрономічної культури, як кулінарне кіно і кулінарні телешоу, тематичні
фестивалі і тури, а також обґрунтовано роль і значення гастрономічної
дипломатії як важливого напряму промоції країни та складника культурної
політики.
Відзначено, що одними з найбільш ефективних способів розширення
взаємодії представників різних культур на основі харчових практик є
гастрономічні тури та гастрономічний фестивальний рух, які дають змогу
виробити принципи співпраці на міжнародному рівні. Кулінарне кіно і
кулінарні телешоу пристосовуються до запитів суспільства, експлікуючи
норми і стереотипи, які формує сучасна культура, при цьому дають змогу
7
відійти від уніфікованих стандартів глобалізації. Ці форми гастрономічної
рефлексії набувають дедалі більшого значення в контексті промоції
національної держави як нові способи і напрями пізнання і презентації
національних традицій, зокрема кулінарних.
Гастрономічна промоція держави стає важливим напрямом культурної
дипломатії та вимагає її врахування у культурній політиці. Виникнення
гастрономічної дипломатії пов’язане із всесвітньо-історичним контекстом
взаємодії цивілізацій та культур. Подібна взаємодія актуалізувала ідею
діалогового мислення і культурного синтезу, згідно з якою національна
кухня стала одним із чинників взаєморозуміння та співпраці між народами.
Сьогодні гастродипломатія – це мирне знаряддя м’якого впливу в
дипломатії, зброя сучасної зовнішньої політики, дипломатії та економіки, а
також інноваційний інструмент соціального та культурного обміну.
Гастрономічна дипломатія повністю відтворює всі позитивні якості
дипломатичних стосунків як м’якої сили не лише тільки для розв’язання
конфліктів та пошуку взаєморозуміння між країнами, а й репрезентації їх
культурних цінностей на міжнародній арені.
У висновках подано визначення ключових понять дослідження,
зокрема запропоновано авторське тлумачення національної кухні як
феномена соціальної культури, наведено функції національної кухні,
визначальні чинники її прискореної трансформації, наголошено на ролі
гастрономічних турів і гастрономічного фестивального руху як напрямів
гастрономічної дипломатії, а також запропоновано шляхи підвищення
ефективності репрезентації культури країни за допомогою національних
кулінарних традицій.
Суть розробки, основні результати:
The thesis deals with the peculiarities of the transformation of the national cuisine in the conditions of socio-cultural changes, which allowed to fully investigate the processes occurring in the culture, including Ukrainian, helping to predict its future as an important direction of preserving national traditions and values, including culinary, general cultural context in the world.
An interdisciplinary approach is used in the study and it made it possible to address the paradigm of systematic and scientific pluralism as well as methodological approaches synthesized from various branches of socio- humanitarism (cultural studies, philosophy, sociology, ethnography, ethnology) with the purpose of deeper penetration into the essence of the phenomenon under study and obtaining the most complete knowledge of it.
The theoretical basis for the thesis are: classical works of cultural theorists on the problems of ontology of culture and culturogenesis (S. Bezklubenko, M. Weber, A. Flyer and others); works in which food and nutrition are considered from the point of view of the cultural and civilizational factors of the mankind development (G. Simmel, F. Braudel and others), and researches of food studies (T. Veblen, P. Bourdieu, E. Leach and others), which are an attempt to develop a holistic knowledge of the field of nutrition; researches in which attempts of holistic culturological analysis of the sphere of nutrition are made (M. Montanari, J.-F. Revel, M. Kapkan, S. Kyrylenko and others); study of "Co-culinary"issues, which are an essential part of historiography thesis (J. A. Brillat-Savarin and others); works that integrate some aspects of research in the nutrition field, such as: ethnographic – authors directly affect the food problem in the context of everyday life (L. Artyukh and other), material (M. Markevich, M. Sumtsov and others) and culture in everyday life (V. Naulko and others); philological – semantics of food images in works of art (V. Khimich and others); ethnolinguistic – dialectal and universal lexical linguistic units (K. Pyankova and others);
sociological – gastronomic determinants of social life (V. Nikolenko), anthropological – nutrition anthropology (A. Kozlov and others); works on the history of food and individual food productss (F. Fernandez-Armestó and others), as well as sketches of life of foreign travelers and diplomats in Ukraine (G. L. de Beauplan, J. G. Kohl and others). This suggests that despite the growth of interest in gastronomic issues in contemporary society, the study of food practices is mainly made by ethnographers / ethnologists and folklorists, as well as classics of cultural history, who laid the foundations of studying the history of everyday life are mostly engaged in the study of food practices. The lack of systematic attention of scientists to the above-mentioned question actualizes the need for cultural studies of national cuisine as a phenomenon of social culturein particular, the identification of the specifics of the mutual influence of national cuisine and social culture in the context of socio-cultural changes.
The logic and structure of the thesis are constructed in accordance with the object, subject, purpose and objectives of the study. The thesis consists of the introduction, the main part, the conclusions and the references. The main part has
three sections, which can be defined by content as theoretical, historical and
practical ones.
In the first chapter the state of scientific development of the problem and the source basis of the research are revealed, the concept-categorical apparatus, as well as the contents of the cuisine as a component of social culture were analyzed. In particular, the attention was drawn to the fact that the field of humanitarian research in food is characterized by terminological vagueness. The multiplicity of these studies generates a variety of meanings and aspects of study, which are denoted by relevant definitions. Among the variety of terms used in humanitarian food studies, the concept of "gastronomic culture", as one of the most common, is becoming widespread in various fields of knowledge. In the science field this term was introduced in the second half of the 20th century, but it still remains ambiguous: some consider gastronomic culture as a set of dishes typical for a
certain nation, while others consider it as an evaluation characteristic in the field
of cooking and eating. In addition, the concept of "gastronomic culture" is often
identified with national cuisine and a national culinary tradition. However, there
is a whole and part type of relationship between them. The national cuisine is
representative in nature, since it exists as a set of dishes, that is, such dishes that
represent this culture in a situation of intercultural interaction and identify the
individual as a representative of a particular culture. These are representative
dishes of a particular cuisine, which collectively reproduce its main
characteristics. National dishes are objects of material culture and form absolute
values for each nation, which are transmitted from generation to generation.
It is emphasized that national cuisine is an expressive characteristic of the
country and the people that it represents. Being directly dependent on the way of
life and the environment, the time of year and the season, the moon and the cycle
of economic activity, national cuisine is a phenomenon of social reality, an
essential component of material culture, a part of culture, the spiritual and artistic
life of the people. Consideration of the cuisine in this context involves finding out
the content of the concept of social culture as a set of processes of social life and
everyday conditions, including the cuisine – a component of cultural heritage,
such as language, literature, art.
The attention is drawn to the fact that the cuisine is an integral part of social
culture, which, by virtue of food and attitude to it, on the one hand, actualizes,
produces, accumulates and transmits social experience in the dynamics to new
generations, and on the other hand – it is constantly restored and enriched by
future generations through codes, schemes, programs and patterns of behavior and
activities. Functional content of the cuisine is to represent ideas, values, norms
11
and rules of behavior of a society or a separate social group, while ensuring social
regulation and integration within the subjects of social culture.
In the second chapter, the national cuisine is considered as an expression of
social and cultural changes, in particular the evolution of cuisine, especially its
transformation in the context of contemporary culture, food and cuisine
characterized in terms of their symbolic value.
It is noted that the preconditions for the emergence of a national cuisine
were formed in the New Age era, which is characterized by significant changes in
social, economic and political spheres of life. The image of the national cuisine
was formed due to the accumulation of various regional and ethnic traditions,
which are by its very nature. The most influential factors in the formation of
national cuisine are: the formation of state entities, the industrialization of
industry, including the food one, agricultural development, technological
innovation, the development of communication and transport, the activation of
migration flows, urbanization, as well as the secularization of society. One of the
determining factors is the natural and geographical location of the country, which
outlines the dishes that can be prepared from products specific to the area.
National cuisine had been gradually formed and transformed under the influence
of these factors until in the twentieth century. Refined or high cuisine was
emerged and spread in the twentieth century, which radically changed the attitude
to food and food in general, identifying many innovations in the field of cooking,
which should be considered radical. The masterminds of the culinary revolution
became the chefs of the world's leading restaurants, which radically changed not
only the culinary, but also the culture of consumption of food.
The change in the nature and content of food was significantly influenced
by such new types of rationality as reflexivity, McDonaldization, and others.
Significant changes in the culture of nutrition are also associated with the
symbolization of food, which reflects the transition from consumption of things to
the consumption of signs.
12
It is grounded that national cuisine is a national-specific phenomenon of
culture, which forms the system of value-semantic and mental factors that
represent culture, ethno-national identity of a nation, as well as to ensure the unity
of its representatives and their distinction from others. The functional meaning of
the cuisine is to represent the ideas, values, norms and rules of behavior of a
society or a separate social group, while ensuring social regulation and integration
within the subjects of social culture. Cuisines are characterized by a certain
representativeness: their values and meanings have a significant effect on the
social behavior of people in a particular community. At the same time, the
traditional culture of food maintains ethnic identity, serves as a guarantee of the
multicultural diversity of the world, that convincingly proves the need for
culturological reflection.
The third chapter is an analysis of such forms of representation of
gastronomic culture as culinary cinema and culinary television shows, thematic
festivals and tours; and the role and importance of gastronomic diplomacy as an
important direction of promotion of the country and a component of cultural
policy is stated.
It is noted that one of the most effective ways of expanding the interaction
of representatives of different cultures on the basis of food practices is
gastronomic tours and gastronomic festival movement, which make it possible to
develop principles of cooperation at the international level. Culinary cinema and
culinary television shows adapt to the demands of society, exploring the norms
and stereotypes that are formed by modern culture, while allowing them to move
away from unified globalization standards. These forms of gastronomic reflection
are becoming increasingly important in the context of the promotion of the
national state as new ways and areas of knowledge and presentation of national
traditions, including culinary ones.
Gastronomic promotion of the state becomes an important direction of
cultural diplomacy and requires its inclusion into the cultural policy. The
emergence of gastronomic diplomacy is associated with the world-historical
13
context of the interaction of civilizations and cultures. Such interaction actualized
the idea of thinking in a dialogue way and cultural synthesis, according to which
national cuisine became one of the factors of mutual understanding and
cooperation between nations. Today gastrodiplomacy is a peaceful tool of soft
influence in diplomacy, a weapon of modern Foreign Policy, diplomacy and the
economy, as well as an innovative tool for social and cultural exchange.
Gastronomic diplomacy fully reproduces all the positive qualities of diplomatic
relations as a soft power not only for resolving conflicts and seeking mutual
understanding between countries, but also for representing their cultural values in
the international arena.
The conclusions include the definition of key concepts of the research, in
particular, the author's interpretation of national cuisine as a phenomenon of
social culture is proposed, the functions of national cuisine are given, the
determinants of its accelerated transformation, the role of gastronomic tours and
gastronomic festival movement as directions of gastronomic diplomacy, as well
as ways to increase the efficiency of Representation of the country's culture
through national culinary traditions are offered