Короткий опис(реферат):
The purpose of the article is to present the advertisement phenomenon aimed at stimulating certain actions by presenting the elements that are the indicators of ethnic mental peculiarities of Ukrainian national culture to the recipients. The methodology con-sists of works by foreign and domestic authors covering philosophical, cultural and psychological aspects of advertising. Among the methods chosen for the disclosure of the stated topics, the support was made on the general methods of scientific knowledge: analysis, synthesis, generalization. The scientific novelty of the article is that it makes an analysis of Ukrainian advertising products as a combi-nation of universal advertising genres and elements that are based on ethnic mental peculiarities and values. Conclusion. It was stated that the advertising genres existing in modern social and cultural space present a synthesis of universal and ethnic mental components to a recipient. The paradoxical nature of advertisement is considered to be its reason. This means that: despite the tendency to produce the values of popular culture, it by ―rooting‖ into the national culture, an important element of which is a nucleus, is a means reflecting ethnic mental peculiarities of Ukrainian national culture.
Суть розробки, основні результати:
Мета дослідження полягає у представленні феномену реклами, орієнтованого на стимулювання певних дій шляхом презентації реципієнтам елементів, що є виразниками етноментальних особливостей української національної культури. Мето-дологію дослідження становлять праці зарубіжних і вітчизняних авторів, що висвітлювали філософські, культурологічні та пси-хологічні аспекти реклами. Серед методів, обраних для розкриття заявленої тематики, опора була зроблена на загальні методи наукового пізнання: аналіз, синтез, узагальнення. Наукова новизна статті розвертається в тому, що в ній зроблений аналіз української рекламної продукції як поєднання універсальних рекламних жанрів та елементів, основою яких визнається етномен-тальні особливості та цінності. Висновок. Констатовано, що представленні в сучасному соціокультурному просторі рекламні жанри презентують реципієнту синтез універсального та етноментального компонентів. Причиною цього визначено парадок-сальну природу реклами: попри націленість на виробництво цінностей популярної культури, вона, «вкорінюючись» у національ-ній культурі, важливим елементом якої визнається ядро, є засобом, що відображає етноментальні особливості української національної культури.