Abstract:
У дисертаційному дослідженні обґрунтовано концепцію музичного мовлення як складної семіотичної системи, що має граматичний (синтактика), когнітивний (семантика) та дискурсивний (прагматика) рівні, внутрішню парадигматику (відносини між елементами всередині музичного тексту), різні параметри взаємозв’язку (часові, просторові), форми (згорнута (внутрішня) - розгорнута (зовнішня)), у контексті якої реалізуються знаково-символічні коди, що, набуваючи додаткових смислових рівнів, формуют музичний континуум художньої культури загалом.
Розкрито смисловий вимір поняття « музичне мовлення», що мислиться як елемент системи «мова - текст» та є репрезентантом смислових і ціннісних характеристик художніх інтенцій композитора.
Здійснено типологічний аналіз двох типів художнього мовлення - музичного і вербального, виявлено споріднені та відмінні характеристики між ними. Виявлено механізм взаємодії між двома типами художнього мовлення на рівні віддзеркалення мовленнєвих інтонаційних модусів.
Проаналізовано семантику різних інтонем, що своїм корінням сягають вербального мовлення, та виявлено модуси їх значень у музичних текстах. Доведено, що смисловий вимір музичного мовлення має глибокий підтекст, де поєднуються як вербальні, так і невербальні коди, що нашаровуються на семантеми, утворюючи культурний тезаурус різних смислів. Музично-мовленнєву діяльність композитора розглянуто як різновид дискурсивної практики та водночас як текстовий простір.
Здійснено аналіз окремих творів українських композиторів зазначеного періоду з позицій семіотичного підходу, модус аналізу яких спрямовано на виявлення семантично змістовних структур як своєрідних смислових маркерів, що дозволило осягнути глибинні структури музичних текстів не з позицій їх унікальності, а як складного знаково-символічного простору, які мають прояв на всіх рівнях смислоутворення, а саме дотекстового (рівень архетипів, символів, концептів, до яких апелює композитор), текстового (рівень музичної граматики та міжтекстових взаємодій (цитації, алюзії, ремінісценції тощо)) та позатекстового (рівень екстрамузичних засобів виразності).
Порушено проблематику музичного семіозису як унікального актуалізованого континууму з виробництва смислів. Досліджено різні аспекти категорії «музичний дискурс» у контексті міждисциплінарного наукового поля, що мислиться як поліфонічна форма функціонування музичних текстів.
Доповнено положення про музичний дискурс як процес семіотизації художнього простору, у якому музичний текст набуває форм надособистісної музично-мовленнєвої складової художньої практики композитора. Розвинено положення про музичний текст як семіотичну систему, що здатна передавати художню інформацію звукочасової властивості, у якому семантична щільність музичного образу віддзеркалює його знаковий характер.
Description:
The dissertation substantiates the concept of the musical speech as a complex semiotic space which has its own grammatical (syntactic), cognitive (semantics) and discursive (pragmatics) levels, internal paradigmatics (relations between elements within the musical text), various parameters of interconnection (temporal, spatial), forms (folded (internal) - open (external)), in the context of which symbols are implemented which, in acquiring additional meanings, form the musical continuum of culture in general.
The genesis of the concept of the «musical speech» which is deemed as an element of the system «language - text» and is a representative of the semantic intentions of the composer, is investigated. The question of comparison of two types of artistic speech-musical and verbal - is raised, and related and distinctive features between them are revealed. The mechanism of interaction between two types of artistic speech at the level of reflection of speech intonational modes is revealed.
The semantics of different intonemes is analyzed, and the modes of their meanings in different musical texts are revealed. Noted that the semantic dimension of musical speech has a deep implication which combines verbal and nonverbal codes, which are superimposed on semantemes, forming a cultural thesaurus of different meanings. The musical-speech activity of the composer is regarded as discursive practice and, at the same time, as a text space.
The analyzes of Ukrainian composers' works of the noted period is conducted from the point of view of the semiotic approach. The modus of analysis was aimed at revealing semantically meaningful structures of musical speech of composers as peculiar sense markers which can acquire meaning. It allowed to understand the deep structures of musical texts not from the standpoint of their uniqueness, but as a complex sign-symbolic space and possible to distinguis the semantically meaningful elements of musical speech which have manifestation at all levels of sense formation: the pretext (the level of archetypes, symbols, concepts to which the composer appeals), the text (the level of musical grammar and intertextual interactions (citation, allusions, reminiscences, etc.) and post-text (level of extra-musical means of expressiveness).
The problem of musical semiosis as a unique actualized continuum of sense formation is studied. Different aspects of the category musical discourse in the context of the interdisciplinary scientific field, which is conceived as a polyphonic form of the functioning of musical texts, are considered. Musical discourse is regarded as a process of semiotization of artistic space, in which the musical text acquires the forms of a supra-personal musical-speech component of the composer's work. The concept of the musical text as a semiotic system capable of transmitting artistic information of a temporal property, in which the semantic density of a musical image reflects its sign character, is developed.