Abstract:
Мета статті - дати визначення терміна «ментальна ідентичність», з‘ясувати різницю між поняттями «ментальність» і «менталітет», прослідкувавши їхню етимологію, а також дослідити сутність впливу лінгвокультурних чинників на формування ментальної ідентичності. Методологія дослідження ґрунтується на антропоцентричному підході до проблеми вивчення діалек-тичного взаємовпливу між мовою, мисленням і ментальною самоідентифікацією особистості в межах певних етнолінгвоспіль-нот. Наукова новизна полягає у визначенні ментальності як детермінованої лінгвокультурним тлом суб‘єктивної, імпліцитної, частіше непрорефлектованої світоглядно-когнітивної настанови особистості, що має іноді усвідомлений, але найчастіше спон-танний характер прояву, зокрема через стереотипні оцінки й поведінкові моделі, латентні імпульси й автоматизми. Висновки. Ментальна ідентичність вибудовується шляхом ототожнення себе з менталітетом певної етнолінгвоспільноти. Її конструювання і детермінація здійснюються усвідомленими або підсвідомими колективними творчими зусиллями багатьох генерацій протягом багатовікового історико-культурного розвитку під безпосереднім впливом лінгвокультурних чинників цієї етнолінгвоспільноти.
Description:
The purpose of the article is to define the term ―mental identity‖, to find out the difference between the concepts of ―mentali-ty‖ and ―mentality‖ by tracing their etymology, as well as to examine the essence of the influence of linguistic and cultural factors on the formation of mental identity. The methodology is based on an anthropocentric approach to the problem of studying the dialectic mutual influence between language, thinking and mental self-identification of a person within certain ethnolinguistic communities. Scientific novelty lies in the definition of mentality as a subjective, implicit, often non-reflective worldview-cognitive attitude of a person deter-mined by the linguistic and cultural background, which sometimes has a conscious, but most often the spontaneous character of mani-festation, in particular through stereotypical assessments and behavioral models, latent impulses and automatisms. Conclusions. Men-tal identity is built by identifying oneself with the mentality of a certain ethnolinguistic community. Its construction and determination are carried out by conscious or subconscious collective creative efforts of many generations during the centuries-old historical and cultural development under the direct influence of the linguistic and cultural factors of this ethnolinguistic community.