Abstract:
Дисертація присвячена вивченню традицій та перспектив формування екологічної культури читачів-дітей засобами бібліотечно-бібліографічної роботи в бібліотеках для дітей. Автором дисертації визначено основні етапи та напрями формування екологічної культури читачів в бібліотеках для дітей. В рукописі дається аналіз форм бібліотечно-бібліографічної роботи бібліотек для дітей в Україні у галузі формування екологічної культури читачів-дітей, враховуючи особливості їх розумового, психічного та вікового розвитку. Запропоновано класифікацію читачів-дітей екологічної літератури та напрями задоволення їх інформаційних потреб в бібліотеках України. Здійснено історико-порівняльний аналіз розвитку формування екологічної культури дітей в бібліотеках України та ближнього зарубіжжя. Розроблено перспективну модель діяльності бібліотек для дітей по формуванню екологічної культури читачів.
Description:
This dissertation is devoted to the study of the traditions and trends in the formation of ecological culture of child readers by means of library-bibliographic work in libraries for children. The author of this dissertation determined the basic stages and directions of formation of the ecological culture of child readers in libraries for children. The analysis of different forms of library-bibliographic work of libraries for children in Ukraine in the sphere of forming the ecological culture of child readers is given in the manuscript, taking into account the peculiarities of their mental, psychological development and process of maturation. The classification of child readers of ecological literature and directions of satisfying their information needs are offered in the libraries of Ukraine. The historical-comparative analysis of the development of the formation of the ecological culture of children in the libraries of Ukraine and nearby countries is carried out. The prospective model of the activity of libraries for children in the formation of their ecological culture is developed.