Короткий опис(реферат):
Поновлено понятійний апарат музикознавства через уведення до наукового обігу авторського визначення поняття «піаністична культура». Обґрунтовано положення про те, що піаністична культура є багатофункціональною системою, кожна підсистема якої репрезентує певний вид діяльності у фортепіанній сфері. Виявлено структуру та функції піаністичної культури.
Здійснена авторська історична періодизація процесу еволюції піаністичної культури Харкова впродовж ХІХ-ХХ ст., надана характеристика його основних етапів.
Проаналізовано функціонування основних підсистем піаністичної культури Харкова в повоєнний період. Зазначено чинники негативного впливу на цей процес.
Визначено позитивні тенденції в розвиткові піаністичної культури Харкова в 60-80-ті рр. ХХ ст. Надані творчі портрети відомих представників піаністичної культури Харкова зазначеного періоду.
Суть розробки, основні результати:
The dissertation deals with the research of the pianistic culture of Kharkiv region. The complex conception of the pianistic culture development in Kharkiv in 40-80 s of the 20th century. The conceptual apparatus of musicology is renovated by the introduction of the definition of «pianistic culture» notion. The pianistic culture is a multifunctional system with each subsystem representing the definite kind of activity in the pianistic sphere.
The structure and functions of pianistic culture are defined. Historical periodization of the evolution progress of the pianistic culture in Kharkiv during 19 - 20th centuries is given. The main stages of these processes are characterized.
Functions of the main stages subsystems of pianistic culture in Kharkiv in the post war period are analyzed. Factors of negative influence on this process are determined. Positive trends in the development of pianistic culture in Kharkiv in 60-80 s of the 20th century are revealed.
Brief information about creative activity of the well-known representatives of pianistic culture in Kharkiv is provided.