Abstract:
У дисертації вперше здійснено комплексне культурологічне дослідження звукового образу світу зорієнтоване на осмислення звукоцентричної парадигми музичної культури Новітнього часу. Обґрунтовано онто-сонологічну концепцію звукового образу світу через систему «ontos - sonos - logos» (буття- звук/звучання - смисл). Звуковий образ світу детерміновано цілісним розмаїттям звуковідчуття людини, що корелюється звукообразним мисленням та імплікується у семіотичній структурі музичного твору в темброво-інструментальних образах-знаках. У фортепіанній культурі звуковий образ світу є інтонаційно-контонаційним способом інструментального звуковираження, який через художньо організований звук об’єктивує звуко-музичну самосвідомість митця.
Розкривається онто-сонологічний зміст звукового образу світу через систему функцій (онтологічну, гносеологічну світомоделюючу, соціокультурну, сонологічну, ментально-психологічну, семіотичну, звуко-символічну, індивідуально-стильову й виконавсько-інтерпретаційну). Онто-сонологічний підхід дозволив виявити сутність трансформації звукового образу світу, що полягає у розширенні звуко-музичної самосвідомості митців, концептуалізації онто-сонологічних засад звукообразного моделювання дійсності.
Description:
This dissertation is the first complex culturological research of the sound-image of the world with intention to analyse the paradigm of the musical culture of the Modern Age, which was oriented on sound. The research formulates the onto-sonological notion of the sound-image of the world through perceiving/thinking/reproducing the synergy of being with sound-images within the system «ontos - sonos - logos» (being -sound/sounding - meaning). The sound-image of the world is determined by the holistic and diverse perception of sound, which is correlated to thinking with sound-images and is implicated in the semiotic structure of a piece of music in signs and symbols related to timbre and instruments. In the piano culture, the sound-image of the world is an intonation-connotational way of instrumental sound-expression, which objectifies the sound-musical consciousness of an artist through artistically organized sound. The onto-sonological content of the sound-image of the world is explicated through a system of functions (ontological, gnoseological, world-modelling, sociocultural, sonological, mental and psychological, semiotic, sound-symbolic, individual style, and performance/interpretation). Onto-sonological approach has allowed us to reveal the nature of the transformation of the sound-image of the world, which consists in widening the sound-musical consciousness of artists and conceptualization of onto-sonological grounds of sound-image modelling of reality