Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Метафізика постмодерного фігуративу в українському мистецтві кінця ХХ - початку ХХІ століття

Show simple item record

dc.contributor.author Міронова, Тетяна Володимирівна
dc.date.accessioned 2021-11-08T13:47:42Z
dc.date.available 2021-11-08T13:47:42Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Міронова Т. В. Метафізика постмодерного фігуративу в українському мистецтві кінця ХХ - початку ХХІ століття // Мистецтвознавчі записки. 2021. Вип. 39. С. 37-42. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3465
dc.description The purpose of the article is to study the artistic traditions and conceptual innovations in the works of Ukrainian artists of the XX-XXI centuries. In contemporary Ukrainian art, figurative language is produced simultaneously with the renewal of public consciousness and in certain aspects directly contributes to its formation. Figurative imagery using Ukrainian artists of this cultural period is not only the result solely of sensory experience, they also absorb the institutionalization of social experience that allows them to reflect different levels of reality. The methodology is the cultural-semiotic analysis of the forms of manifestation of visualization of modern art culture. The application of a systematic approach allowed us to study semiotic systems that contribute to the comprehensive disclosure of the problem of the semantics of modern forms of visualization. The integrative approach has enabled research in new forms of visualization of modern artistic language, which combines informational and aesthetic functions. Due to the revealed changes, traditional images are visualized with the help of a new artistic language, which does not correspond to the traditional meanings of the artistic image. The scientific novelty of the work lies in understanding the metaphysics of postmodern figurative art in contemporary Ukrainian art. A characteristic feature of the development of modern culture is the rapid social transformation, covering all areas of human activity. For the structure of art, the nature of which is due to constant change and renewal, the problem of the relationship between tradition and innovation is important. Thus, contemporary artists in their figurative, non-figurative and conceptual practices use the memory of artistic culture and artistic traditions as a mediator between the past and the present. Ukrainian art practitioners build a multiple and diverse artistic and image system based on the mechanism of interaction of traditions and innovations, involvement in the creative process of specific stylistic combinations of past and present, and reflection on cultural realities. Conclusions. Ukrainian culture is being revived in the following main directions: the process of self-consciousness and the formation of national historical memory has intensified, and the vector of development of social consciousness has been determined. Also, due to the weakening of totalitarian control, upgraded ideological and spiritual social norms. In the context of freer cultural development, artists use simple and clear images in various unusual contexts, often visualizing the determinants of the renewal of the collective consciousness. At the same time, the entry of domestic art into the world art arena meant the urgent need for rapid change in all spheres of art. This speed led to a number of complex problematic issues related to the difficult interaction of traditions and innovations, as well as folk and classical in contemporary art, determined the formation of a new series of images. uk_UA
dc.description.abstract Метою пропонованої публікації є дослідження художніх традицій та концептуальних новацій у творчості українських митців межі ХХ–ХХІ ст. Основним методологічним підходом є культурно-семіотичний аналіз форм прояву візуалізації сучасної художньої культури. Застосування системного підходу дозволило вивчити семіотичні системи, що сприяють усебічному розкриттю проблеми семантики сучасних форм візуалізації. Інтегративний підхід уможливив дослідження у нових формах візуалізації сучасної художньої мови, що поєднала в собі інформаційну та естетичну функції. Через виявлені зміни традиційні образи візуалізуються за допомогою нової художньої мови, що не відповідає традиційним змістам художнього образу. Наукова новизна роботи полягає у осмисленні метафізики постмодерного фігуративу в сучасному українському мистецтві. Характерною особливістю розвитку сучасної культури є стрімкі соціальні перетворення, що охоплюють усі сфери людської діяльності. Для структури мистецтва, природа якого обумовлена постійними змінами та оновленням, важливою є проблема співвідношення традиції і новаторства. Так, сучасні художники у своїх фігуративних, нефігуративних та концептуальних практиках використовують пам’ять художньої культури і мистецьких традицій як посередника між минулим та сучасним. Українські арт-практики вибудовують множинну та різнопланову художньо-образну систему, засновану на механізмі взаємодії традицій і новацій, залученні до творчого процесу конкретних стильових сполучень минулого і сучасності та рефлексії на культурні реалії. Висновки. Українська культура відроджується за такими основними напрямами: посилився процес самосвідомості та формування національної історичної пам’яті, визначився вектор розвитку соціальної свідомості. Також, завдяки послабленню тоталітарного контролю, оновилися ідеологічні та духовні суспільні норми. В умовах вільнішого культурного розвитку художники використовують прості та зрозумілі сюжети та образи у різних незвичних контекстах, часто візуалізуючи детермінанти оновлення колективної свідомості. При цьому вихід вітчизняного мистецтва на світову мистецьку арену означив нагальну необхідність швидких змін в усіх сферах образотворчості. Ця швидкість обумовила коло складних проблемних питань, пов’язаних із непростою взаємодією традицій та новацій, а також народного та класичного у сучасному мистецтві, визначила формування нового образного ряду. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject українська культура uk_UA
dc.subject постмодернізм uk_UA
dc.subject фігуративне мистецтво uk_UA
dc.subject сучасне українське мистецтво uk_UA
dc.title Метафізика постмодерного фігуративу в українському мистецтві кінця ХХ - початку ХХІ століття uk_UA
dc.title.alternative Metaphysics of postmodern figurative art in Ukrainian art of the late XX - early XXI century uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account