Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Принципи мікрофонного звукозапису у контексті творчих напрямів звукорежисури

Show simple item record

dc.contributor.author Овсянніков, Вячеслав Георгійович
dc.date.accessioned 2021-11-09T14:44:35Z
dc.date.available 2021-11-09T14:44:35Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Овсянніков В. Г. Принципи мікрофонного звукозапису у контексті творчих напрямів звукорежисури // Мистецтвознавчі записки. 2021. Вип. 39. С. 124-129. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3482
dc.description The purpose of the article is to characterize the principles of sound recording with microphones in the context of the acoustic spatial features of concert halls, which are an important component in positioning the activities and creative directions of "purism", "individualism" and "realism" in sound engineering. The methodology consists of the use of analytical, historical, and cultural methods, which made it possible to identify and characterize the technological foundations of sound recording using the example of sound engineers. The scientific novelty of the work lies in the fact that for the first time in Ukrainian science the principles of microphone sound recording in the context of acoustic spatial features and creative directions of sound engineering "purism", "individualism" and "realism" were defined and characterized. Conclusions. In the work, the data on the spectral response of the frequency range, the stereophonic effect, musical and timbre balance, and the spatial impression of the acoustics of concert halls were determined. The principles of application of multi-microphone technique in instrumental, orchestral, and rock music are revealed; outlined the creative potential of the directions "purism", "individualism" and "realism". in sound engineering. In terms of current cinematic trends and contemporary popular music culture, we hear and become accustomed to exaggeratedly colorful and rich, often "electronic" sound. Since the listener is the ultimate link in the entire recording industry, it is necessary to recognize landmarks in sound engineering aimed at the tastes of the majority. uk_UA
dc.description.abstract Метою статті є характеристика принципів звукозапису за допомогою мікрофонів у контексті акустичних просторових особливостей концертних залів, які є важливою складовою в позиціонуванні діяльності та творчих напрямів “пуризму”, “індивідуалізму” та “реалізму” у звукорежисурі. Методологія дослідження полягає в застосуванні аналітичного та історико-культурного методів, що дало можливість виокремити й охарактеризувати технологічні засади звукозапису на прикладі діяльності звукорежисерів. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше в українській науці було визначено та охарактеризовано принципи мікрофонного звукозапису у контексті акустичних просторових особливостей та творчі напрями звукорежисури “пуризм”, “індивідуалізм” та “реалізм”. Висновки. У роботі було визначено дані спектрального відгуку діапазону частот, стереофонічний ефект, музичний та тембральний баланс і просторове враження акустики концертних залів. Виявлено принципи застосування багатомікрофонної техніки в інструментальній, оркестровій та рок музиці; окреслено творчий потенціал напрямів “пуризм”, “індивідуалізм” та “реалізм”. у звукорежисурі. У вимірі сучасних тенденцій кінематографа та сучасної популярної музичної культури, ми чуємо і звикаємо до перебільшено барвистого і насиченого, часто “електронного” звуку. Оскільки слухач — кінцева ланка всієї індустрії звукозапису, варто визнати орієнтири у звукорежисурі, які направлені на смаки більшості. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject популярна музика uk_UA
dc.subject саунд uk_UA
dc.subject пуризм uk_UA
dc.subject реалізм uk_UA
dc.subject індивідуалізм uk_UA
dc.subject класичний звукозапис uk_UA
dc.title Принципи мікрофонного звукозапису у контексті творчих напрямів звукорежисури uk_UA
dc.title.alternative Principles of microphone sound recording in the context of the creative direction of sound recording uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account