Abstract:
Мета роботи. Дослідити процес виникнення сценічної правди у мистецтві ігрової ляльки. Визначити
специфіку створення сценічної правди виражальними засобами театру ляльок. Проаналізувати теоретичні
розробки Гордона Крега щодо естетичної концепції про «надмаріонетку». Окреслити шляхи реалізації сценічної
правди у театрі ляльок за допомогою концепції «надмаріонетки» Гордона Крега. Методологія дослідження
полягає у застосуванні методів системного аналізу, аналогії, зіставлення й протиставлення задля аналізу
концепції «надмаріонетки» у порівняльній характеристиці із виражальними засобами та естетичними засадами
мистецтва ігрової ляльки. Наукова новизна статті полягає у погляді на природу сценічної правди, у розгляді
концепції Гордона Крега про «надмаріонетку» в контексті психофізичного створення образу у театрі ляльок та
пошуку шляхів реалізації сценічної правди театру ляльок у контексті нових акторських технологій. Висновки.
Ігрова лялька, незалежно від її системи, жанрових обмежень та особливостей руху, підкорюється своїй власній,
умовній правді. Лялькареві притаманна сценічна правда Гордона Крега. Гордон Крег у своїй теорії про
«надмаріонетку» обґрунтував новий вид сценічної правди, яка необхідна для лялькаря. Завдячуючи їй, лялькар
може своєрідно перевтілитися та навіть ототожнитися з лялькою-образом. Проте Крег не надав роз’яснень щодо
практики досягнення актором такої сценічної правди. Керуючись його теоретичним спадком, можна зробити
припущення щодо практичного втілення теорії «надмаріонетки» у сценічній практиці мистецтва ігрової ляльки.
Description:
Purpose of the article. To study the process of the emergence of stage truth in the live-action puppet art. To define
the peculiarity of creating stage truth by the expressive means of the puppet theatre. To analyze the theoretical works by
Gordon Craig concerning the aesthetic concept of "ьber-marionette". To designate the ways of realization of stage truth
in puppet theatre with the help of Gordon Craig`s "ьber-marionette" concept. Methodology of the research consists in
the application of methods of system analysis, analogy, comparison, and opposition to analyze the "ьber-marionette"
concept in comparative description with the expressive means and aesthetic principles of the live-action puppet art. The
scientific novelty of the article is in the view on the nature of stage truth, in considering Gordon Craig`s "ьber-marionette"
concept in the context of psychophysical image creation in puppet theatre and in searching for the ways to realize stage
truth of puppet theatre in the context of new puppeteer`s artistic techniques. Conclusions. A live-action puppet, regardless
of its system, genre restrictions, and movement characteristics, obeys its own conventional truth. The Puppeteer has
Gordon Craig's stage truth. Gordon Craig in his theory of the "ьber-marionette" substantiated a new kind of stage truth
needed by the puppeteer. Thanks to it the puppeteer can transform in his own way and even identify himself with the doll
image. However, Craig did not elaborate on the actor's practice of achieving such stage truth. Guided by his theoretical
works, one can only make an assumption about the practical implementation of the "ьber-marionette" theory in the stage
practice of the live-action puppet art.