Abstract:
Мета статті – виявити особливості театральної режисури О. Коршуноваса та проаналізувати новаторство
його режисерської лексики. Методологія дослідження. Застосовано компаративний та структурний методи, що
посприяло виявленню своєрідності та багатоплановості новаторської режисерської лексики; метод
мистецтвознавчого аналізу, типологічно-структурний метод та метод художньо-композиційного аналізу
сценічних творів, завдяки яким досліджено та структуровано режисерський «інструментарій» та ін. Наукова
новизна. Досліджено режисерську діяльність Оскараса Коршуноваса в контексті провідних стратегій сучасного
європейського театру; на основі мистецтвознавчого аналізу вистав «Там бути тут», «Стара» за Д. Хармсом,
«Здравстуй Соня, Новий рік» за О. Введенським, «P.S. справа ОК» С. Парульскіса, «Роберто Зукко» Б.-М.
Кольтеса, «Гамлет» У. Шекспіра та ін. виявлено і проаналізовано застосовані режисером новаторські способи
репрезентації; визначено характерні риси режисерської лексики О. Коршуноваса і доведено, що вона є відкритою
та динамічною системою, яка розвивається під впливом актуальних проблем сучасного соціуму; введено до
наукового обігу раніше невідомий фактологічний матеріал. Висновки. Режисерське мистецтво О. Коршуноваса
– один із найяскравіших прикладів актуального театру, що торкається проблем сучасної людини, а специфіка
його змісту та форми підкреслює кризу репрезентації кінця ХХ – початку ХХІ ст., що проявляється через
глибинні зміни стосовно дії, почуття, сприйняття сцени, фрагментації, кризи тілесного опосередкування та
інваріантних опор вистави, як на рівні постановки, так і на рівні рецепції. Режисура О. Коршуноваса вирізняється
принциповим новаторством поглядів, прагненням до руйнування ідейної, художньої та методологічної
обмеженості театральної режисури, унікальним трактуванням класичних п’єс як сучасних, з акцентом на
актуальних сьогоднішньому дню моментах, експериментальною розробкою на базі театральної лабораторії
унікальної метафоричності та образності. Дослідження виявило, що характерними рисами режисерської мови О.
Коншуноваса є: застосування принципу деформації, контрасту і трансформації, що набувають форму трагічного
гротеску; закодування в елементах вистави принципів, пов’язаних зі специфікою драматургії; використання
предмету як абстрактної конструкції; використання хору – елементу класичного грецького театру – в постановках
творів сучасної драматургії та ін.
Description:
The purpose of the article is to reveal the peculiarities of the theatrical direction of O. Korsunovas and analyze
the innovation of his director's vocabulary. Methodology. Comparative and structural methods were applied, which
contributed to the identification of the originality and diversity of innovative directorial vocabulary; the method of art
history analysis, the typological-structural method, and the method of artistic-compositional analysis of stage works,
thanks to which the director's "toolbox" has been studied and structured, etc. Scientific novelty. The directorial activity
of Oskaras Koršunovas is investigated in the context of the leading strategies of modern European theater; based on the
art historical analysis of the performances "There to be here", "Old" by D. Kharms, "Hello Sonya, New Year" by A.
Vvedensky, "P.S. case OK "S. Parulskis," Roberto Zucco "B.-M. Colts, “Hamlet” by W. Shakespeare and others, the innovative ways of representation applied by the director were revealed and analyzed; the characteristic features of the
director's vocabulary were determined and it was proved that it is an open and dynamic system that develops under the
influence of urgent problems of modern society; previously unknown factual material was introduced into scientific
circulation. Conclusions. The art of directing by O. Korsunovas is one of the most striking examples of contemporary
theater, which deals with the problems of a modern person, and the specificity of its content and form emphasizes the
crisis of representation of the late 20th - early 21st centuries, manifests itself through deep changes in relation to action,
feelings, scene perception, fragmentation, the crisis of bodily mediation and invariant supports of representation, both at
the level of setting and at the level of reception. Directing by O. Korsunovas is distinguished by a fundamental innovation
of views, a desire to destroy the ideological, artistic, and methodological limitations of theatrical direction, a unique
interpretation of classical plays as modern ones, with an emphasis on contemporary moments, an experimental
development on the basis of a theatrical laboratory of unique metaphor and imagery. The research revealed that the
characteristic features of O. Korsunovas' directorial vocabulary are: application of the principle of deformation, contrast,
and transformation, which take the form of a tragic grotesque; coding in elements of presentation of principles related to
the specifics of drama; using the subject as an abstract construction; the use of the chorus - an element of classical Greek
theater - in the performances of works of modern drama, etc.