Abstract:
Мета статті – проаналізувати особливості театрально-педагогічної діяльності М. Сен-Дені та виявити
специфіку акторського тренінгу «Імпровізація в масці» в контексті роботи студентів із нейтральною та
характерною маскою. Методологія дослідження. Застосовано біографічний метод (для висвітлення
режисерсько-педагогічної діяльності М. Сен-Дені); типологічний метод (для виявлення та визначення основних
особливостей театральної педагогіки М. Сен-Дені в цілому та розроблених ним методів навчання актора
зокрема); метод порівняльного аналізу (для дослідження тренінгу «Імпровізація в масці» з нейтральною та
характерною масками) та ін. Наукова новизна. Досліджено акторський тренінг «Імпровізація в масці»
провідного театрального режисера і педагога ХХ ст. М. Сен-Дені та виявлено особливості роботи студентів-
акторів з нейтральною та характерною маскою; проаналізовано театрально-педагогічну діяльність М. Сен-Дені
як стандартизатора театральної практики в контексті розроблених та впроваджених навчальних програм з
акторської майстерності в заснованих за його сприянням драматичних школах (Лондонська театральна студія,
школа Олд Вік, Страсбурзька Вища школа драматичного мистецтва, Канадська Національна театральна школа
та Джульярдський драматичний відділ). Висновки. Цілісна модель акторського тренінгу М. Сен-Дені
сформована на основі органічного поєднання фізичного підходу, при якому тіло навчається перетворюватися на
абсолютний виражальний інструмент, внутрішнього підходу, так званої, реалістичної характеристики та
всеосяжного розуміння стилю в контексті набуття фізичних, вокальних, інтелектуальних, творчих та емоційних
навичок, дозволяє студентам-акторам опанувати всі види драми. Дослідження виявило, що маска розглядалася
М. Сен-Дені як тимчасовий робочий інструмент, що сприяє зменшенню відчуття невпевненості та ніяковості,
посиленню здатності внутрішнього самовідчуття, активізації експресії та експериментальної діяльності, розвитку
концентрації уваги, самоконтролю студента-актора та гармонійного шляху від зародження фізичних якостей
персонажу до їх зовнішнього драматичного вираження. Завдання студента – наповнити маску, надати їй життя
та почуття. Якщо актор, який анімує маску, переконливий та щирий, виникає відчуття, що в нього є власний вираз
обличчя. Метою тренінгу є: викорінити кліше-манери; навчити студентів розвивати та звільняти творчі пориви;
навчити студентів працювати над класичними ролями або ролями «великого стилю» (за М. Сен-Дені).
Description:
The purpose of the article is to analyze the features of the theatrical and pedagogical activity of M. Saint-Denis
and to reveal the specifics of the acting training "Improvisation in a mask" in the context of students' work with a neutral
and characteristic mask. Methodology. The biographical method was applied (to cover the director's and pedagogical
activity of M. Saint-Denis); the typological method (for identifying and determining the main features of the theatrical
pedagogy of M. Saint-Denis in general and the methods of teaching the actor developed by him in particular); the method
of comparative analysis (for the study of the training "Improvisation in a mask" with neutral and characteristic masks),
etc. Scientific novelty. Studied the actor's training "Improvisation in the mask" of the leading theater director and teacher
of the twentieth century. M. Saint-Denis and revealed the features of the work of student actors with a neutral and
characteristic mask; analyzed the theatrical and pedagogical activities of M. Saint-Denis as a standardizer of theatrical
practice in the context of the developed and implemented curricula for acting in drama schools founded with his assistance
(London Theater Studio, Old Vic School, Strasbourg Higher School of Dramatic Art, Canadian National Theater School
and the Juilliard Drama Department). Conclusions. M. Saint-Denis's holistic model of acting training is formed on the
basis of an organic combination of a physical approach, in which the body learns to turn into an absolute expressive
instrument, an internal approach, the so-called realistic characterization, and a comprehensive understanding of the style
in the context of mastering physical, vocal, intellectual, creative and emotional skills, allows student actors to master all
kinds of drama. The study revealed that the mask was considered by M. Saint-Denis as a temporary working tool that
helps to reduce feelings of insecurity and awkwardness, enhance the ability of internal self-awareness, enhance expression
and experimental activity, develop concentration of attention, self-control of a student-actor and a harmonious path from
the inception of physical qualities. character to their external dramatic expression. The student's task is to fill the mask,
to give it life and feelings. If the actor who animates the mask is convincing and sincere, it feels like he has his own facial
expression. The aim of the training is: to eradicate clichй-manners; teach students to develop and release creative
impulses; to teach students to work on classical roles or roles of the "big style" (according to M. Saint-Denis).