Короткий опис(реферат):
Метою дослідження є аналіз еволюційних етапів розвитку бібліотечних онлайн-каталогів
(OPAC) та сучасних вимог до цих сервісів в контексті клієнтоорієнтованості. Методологічною
базою наукової розвідки є клієнтоорієнтований підхід, який передбачає дослідження бібліотечних
продуктів та послуг через призму їх відповідності і рівня задоволення потреб клієнтів (користувачів)
бібліотеки; принцип історизму, який дозволив виявити витоки онлайн-каталогізації, етапи її
розвитку та притаманні кожному етапу властивості онлайн-каталогів; джерелознавчий аналіз та
синтез. Наукова новизна полягає в тому, що вперше в українському бібліотекознавстві досліджено
технологічну еволюцію онлайн-каталогів та означені сучасні вимоги до цих сервісів в контексті
клієнтоорієнтованості та технологій веб 2.0. Висновок. На поточному етапі автоматизації
бібліотек всі зусилля мають бути зосереджені на розробці і розгортанні інтерфейсів електронних
каталогів, які якнайкраще підходять для задоволення очікувань нинішнього покоління вебкомпетентних користувачів. Вдосконалення пошукових інструментів має бути спрямоване не на
співробітників бібліотеки, а використовуватися, щоб зламати бар'єри, з якими стикаються
користувачі, коли намагаються орієнтуватися в різнорідних ресурсах бібліотеки і веб-сайтах, що
стане можливим, коли архітектура сучасних автоматизованих бібліотечно-інформаційних систем,
орієнтована на виробничий процес, не перешкоджатиме кооперації користувача і каталогу.
Еволюційним вирішенням цієї проблеми може бути реконструкція автоматизованих бібліотечноінформаційних систем шляхом зміни їх архітектури на таку, що орієнтована на користувача.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is an analysis of evolutionary stages in the development of online-catalog
and the requirements to these services in the context of customer orientation. The methodological basis of scientific intelligence is a customer-oriented approach that allows studying library products and services
through the prism its accordance and level of satisfaction needs of customers (users) in the library; the
principle of historicism, allowed to identify the origins of online cataloging, the stages of its development
and quality of online-catalogs; source analysis and synthesis. The scientific novelty is the technological
evolution of online catalogs were studied the first time in the Ukrainian library and the modern requirements
to these services in the context of customer orientation and web 2.0 technologies are defined. Conclusions –
automation of library at the current stage should be concentrated on developing and deploying electronic
catalogs which are suited to the expectation of the new generation as competent web users. Improving the
search tools should not be directed at the library staff but used for breaking down the barriers that users
have when trying to navigate in different library resources and websites therefore will be possible while the
architecture of modern automated library information systems does not interfere with the cooperation of the
user and catalog. The evolutionary solution to this problem can be a reconstruction of automated libraries
and information systems in the way by changing their architecture to one the user is orientated.