Abstract:
The purpose of the article is to analyze the opportunities and prospects for the development of open educational and cultural systems in Ukraine, aimed at meeting the special cultural needs of gifted individuals. The methodology of the research is general scientific principles of systematization and generalization of the researched problem, as well as interdisciplinary approach, which allows to study the problem with wide involvement of scientific
achievements from different fields of knowledge, including culturology, art history, theory and practice. socio-cultural activities. Methods of questionnaires, surveys and expert analysis of written documents and video courses revealed the peculiarities of the development of open educational and cultural systems. The scientific novelty of the study is to identify the features of the interaction of a gifted person with artistic culture, opportunities to activate its creative forces and intellectual abilities by engaging in open resources of education and culture. During the research, students of National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts (Kyiv) were involved in working on the platforms
"Coursera" and "Prometeus", after which their written feedback was analyzed. A survey of managers and specialists (hereinafter referred to as experts) working in the field of management, planning and development of artistic culture in Ukraine (2,100 respondent experts) was also conducted. The article presents the results of a study of the patterns of functioning of art (past, present and future) in the context of its impact on the cultural development of a gifted person; the possibilities of using the potential of open educational and cultural systems in order to meet the special cultural needs of a gifted person are analyzed. Conclusions. The results of the research work showed that in the process of interaction of a gifted person with art, there are certain problems in activating his creative forces and intellectual
abilities, due to limited access to many types of artistic and creative activities in reality during quarantine. To this end, it is necessary to use the potential of open educational and cultural systems online, which contributes to the internalization and exteriorization of cultural values, meeting the cultural and artistic needs of the gifted individual in the structure of his professional activities and daily life; allows to more actively involve the young generation of Ukraine in virtual creativity, artistic design and modeling.
Description:
Мета роботи - проаналізувати можливості і перспективи розвитку відкритих освітніх і культурних систем в Україні, спрямованих на забезпечення особливих культурних потреб обдарованої особистості. Методологічною основою дослідження є загальнонаукові принципи систематизації та узагальнення
досліджуваної проблеми, а також міждисциплінарний підхід, який дозволяє вивчити проблему з широким залученням наукових доробків із різних галузей знання, зокрема з культурології, мистецтвознавства, теорії та практики соціокультурної діяльності. Методи анкетування, опитування та експертного аналізу письмових документів та відео курсів дозволили виявити особливості розвитку відкритих освітніх і культурних систем.
Наукова новизна дослідження полягає у виявленні особливостей взаємодії обдарованої особистості з художньою культурою, можливостей активізації її творчих сил та інтелектуальних здібностей шляхом залучення до відкритих ресурсів освіти і культури. В процесі дослідження студенти НАКККіМ (м. Київ)
залучалися до роботи на платформах «Сoursera» та «Prometeus», після чого було проаналізовано їх письмові відгуки. Також було проведене анкетування керівників і спеціалістів (далі - експертів), які працюють у сфері управління, планування і розвитку художньої культури в Україні (2100 респондентів-експертів). У статті викладено результати дослідження закономірностей функціонування мистецтва (в минулому, сучасному і майбутньому) в контексті його впливу на культурний розвиток обдарованої особистості; проаналізовано можливості використання потенціалу відкритих освітніх і культурних систем з метою забезпечення особливих культурних потреб обдарованої особистості. Висновки. Результати дослідницької роботи показали, що у процесі взаємодії обдарованої особистості з мистецтвом виявляються певні проблеми щодо активізації її творчих сил та інтелектуальних здібностей, через обмежений доступ до багатьох видів художньо-творчої діяльності в режимі реальності в період карантину. З цією метою необхідно використовувати потенціал відкритих освітніх і культурних систем в режимі онлайн, що сприяє інтеріоризації та екстеріоризації культурних цінностей, задоволенню культурних і художніх потреб обдарованої особистості в структурі її
професійної діяльності та повсякденності; дозволяє активніше долучати молоде покоління України до віртуальної творчості, художнього конструювання та моделювання.