Короткий опис(реферат):
Мета статті - виявити сутність поняття «сучасний танець» («Contemporary dance») та проаналізувати використання дефініцій «танець модерн» і «танець контемпорарі» в наукових дослідженнях зарубіжних істориків танцю. Методологія дослідження. Застосовано метод системного аналізу для вивчення феномену «сучасний танець» та його осмислення як унікального явища хореографічного мистецтва; метод термінологічного аналізу і метод інтерпретації та операціоналізації понять, що посприяло розумінню та осмисленню змістової сутності поняття «танець модерн» і «танець контемпорарі»; типологічний метод, завдяки якому виявлено атрибутивні характеристики сучасного танцю, а також компаративний метод, що посприяв розумінню специфіки застосування поняття «сучасний танець» в контексті концертного, комерційного та світового танцю. Наукова новизна. Здійснено концептуальне осмислення представлених у наукових працях провідних зарубіжних дослідників сутнісних ознак поняття «танець модерн» та «танець-контемпорарі»; проаналізовано трансформацію означених понять в контексті розвитку соціокультурного простору ХХ ст.; запропоновано авторське визначення дефініції поняття «сучасний танець». Висновки. Сучасний танець характеризується створенням унікальної метафоричної «тілесності» та передбачає ізоляцію в менших одиницях сприйняття, елементах жесту та тіла. Дослідження, спостереження, роздуми, експерименти та вираження переходять з категорії ресурсів для створення танцю в категорію танцювальної мети, тобто сучасний танець тісно пов’язаний з швидкоплинністю та розмаїттям пропозицій, що виникають в результаті ускладнення процесів осмислення та створення танцю. Аналіз досліджень проблематики сучасного танцю засвідчує, що він не позиціюється як обмежена техніка, а скоріше як спосіб хореографічного мислення, роздумів про танець з точки зору різних поетик. Дослідження виявило, що в науковому вимірі ХХІ ст. не існує єдиної концепції, що могла б пояснити складність сучасного танцю, а питання визначення поняття даного феномену породжує дискусії. Сучасний танець підтримує багатоманіття, що саме собою є формою стосунків, способом різнорідного співіснування. Це дає підставу розглядати сучасний танець як вид хореографічного мистецтва, головними аспектами якого є експеримент, досвід, дослідження та прояв внутрішнього стану сучасної людини мовою тіла; як композицію, модус якої є подією. Відповідно сенс сучасного танцю полягає не в характеристиці його кодів, а
в дослідженні комплексності кордонів його можливостей, відношень його власних деформацій та умов.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to reveal the essence of the concept of "contemporary dance" and to analyze the use of the definitions "modern dance" and "contemporary dance" in the scientific research of foreign dance historians Research methodology. The method of systems analysis was applied to study the phenomenon of "modern dance" and its understanding as a unique phenomenon of choreographic art; the method of terminological analysis and the method of interpretation and operationalization of concepts, which contributed to the understanding and comprehension of the meaningful essence of the concept of "modern dance" and "contemporary dance"; the typological method, thanks to which the attributive characteristics of modern dance were revealed, as well as the comparative method, which helped to understand the specifics of the application of the concept of "modern dance" in the context of a concert, commercial and world dance. Scientific novelty. The conceptual understanding of the essential features of the notions “modern dance” and “contemporary dance” presented in the scientific works of leading foreign researchers is carried out; the transformation of these concepts in the context of the development of the socio-cultural space of the 20th century is analyzed the author's definition of the concept of "modern dance" is proposed. Conclusions. Contemporary dance is characterized by the creation of a unique metaphorical "corporeality" and involves isolation in smaller units of perception, elements of gesture, and body. Research, observation, reflection, experimentation, and expression move.