Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Підгорбунський, Микола Анатолійович | |
dc.date.accessioned | 2021-12-13T10:07:57Z | |
dc.date.available | 2021-12-13T10:07:57Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Підгорбунський М. А. Південнослов’янська культура та її вплив на формування богослужбових збірників Української Православної Церкви // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 2. С. 250-256. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3581 | |
dc.description | The purpose of the article is to analyze the influence of the South Slavic spiritual culture on the formation and development of hymnography in the Ukrainian Orthodox Church in the 16th-17th centuries. The methodology includes a systematic analysis, which made it possible to analyze and study the influence of the South Slavic spiritual culture on the formation of hymnography in the Ukrainian Orthodox Church. To determine the temporal and quantitative characteristics of the analyzed material, statistical and chronological methods were used, which contributed to the identification of spelling and stylistic changes in Ukrainian liturgical collections. The scientific novelty lies in the determination of the characteristic features of the development of Ukrainian church singing under the influence of South Slavic spiritual culture. Establishing the difference in the formation of the two main directions of church singing in the Ukrainian territory, namely in big cities and peripheral spiritual centers. Conclusions. South Slavic influence manifested itself in certain spelling and stylistic changes that took place in Ukrainian liturgical collections. This process contributed to the intensification of the development of Ukrainian musical and hymnographic art. On the model of South Slavic graphics, a new style of writing was formed, which was called the "junior half-stav". Together with the change in spelling and literary language, the "weaving of words" was transferred - a special literary style that arose inBulgaria during the time of Patriarch Euthymius. In Ukraine-Rus, the variety of translations of instructive and ascetic works of Byzantine and South Slavic writers in the spirit of "hesychasm" has increased. The restrained and austere tone of the previous era of Ukrainian Orthodox worship was filled with major Balkan-Slavic tunes. In the Notolinian Irmologions, polyeleos psalms and glorifications spread mainly in the form of Bulgarian and Serbian tunes, on the basis of which regional variants arose in the spiritual centers of Ukraine. | uk_UA |
dc.description.abstract | Метою статті є аналіз впливу південнослов’янської духовної культури на формування та розвиток гімнографії в Українській Православній Церкві в XVІ–XVII ст. Методологія дослідження включає системний аналіз, що дав можливість проаналізувати та дослідити вплив південнослов’янської духовної культури на формування гімнографії в Українській Православній Церкві. Для окреслення часових і кількісних характеристик проаналізованого матеріалу було вжито статистичний та хронологічний методи, які сприяли визначенню орфографічних та стилістичних змін в українських богослужбових збірниках. Наукова новизна полягає у визначенні характерних особливостей розвитку українського церковного співу під впливом південнослов’янської духовної культури. Встановленні відмінності у формуванні двох головних напрямів церковного співу на українських теренах, а саме у великих містах та периферійних духовних осередках. Висновки. Південнослов’янський вплив проявився в певних орфографічних та стилістичних змінах, які відбулися в українських богослужбових збірниках в XVІ–XVII ст. Цей процес сприяв активізації розвитку українського музично-гімнографічного мистецтва. За зразком південнослов’янської графіки виробляється нова манера письма, яку стали називати «молодшим напівуставом». Разом із зміною орфографії та літературної мови було перенесено «плетение словес» - особливий літературний стиль, який виник у Болгарії за часів патріарха Євфимія. В Україні-Русі зросло розмаїття перекладів повчальних та аскетичних творів візантійських та південнослов’янських письменників у дусі «ісихазму». Завдяки впливу південнослов’янської духовної культури стриманий і навіть суворий тонус попередньої епохи українського православного богослужіння наповнився мажорними балкано-слов’янськими наспівами. У нотолінійних Ірмологіонах поширилися полієлейні псалми та величання переважно у формі болгарського та сербського наспівів, на основі яких виникали регіональні варіанти в духовних центрах України. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.subject | південнослов’янська культура | uk_UA |
dc.subject | богослужбові збірники | uk_UA |
dc.subject | Українська Православна Церква | uk_UA |
dc.subject | південнослов’янська духовна культура | uk_UA |
dc.subject | духовна культура | uk_UA |
dc.subject | культура | uk_UA |
dc.subject | гімнографія | uk_UA |
dc.subject | український церковний спів | uk_UA |
dc.subject | церковний спів | uk_UA |
dc.subject | українське музично-гімнографічне мистецтво | uk_UA |
dc.subject | музично-гімнографічне мистецтво | uk_UA |
dc.subject | «молодший напівустав» | uk_UA |
dc.subject | «плетение словес» | uk_UA |
dc.subject | ісихазм | uk_UA |
dc.subject | українське православне богослужіння | uk_UA |
dc.subject | православне богослужіння | uk_UA |
dc.subject | полієлейні псалми | uk_UA |
dc.subject | величання | uk_UA |
dc.subject | Україна | uk_UA |
dc.subject | літургійний спів | uk_UA |
dc.subject | орфографічна реформа | uk_UA |
dc.subject | Болгарський наспів | uk_UA |
dc.subject | Сербський наспів | uk_UA |
dc.subject | богослужбовий спів | uk_UA |
dc.subject | Ірмологіон | uk_UA |
dc.title | ПІВДЕННОСЛОВ’ЯНСЬКА КУЛЬТУРА ТА ЇЇ ВПЛИВ НА ФОРМУВАННЯ БОГОСЛУЖБОВИХ ЗБІРНИКІВ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ | uk_UA |
dc.title.alternative | South Slavic culture and its influence on the formation of liturgical collections of the Ukrainian Orthodox Church | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |