Короткий опис(реферат):
Мета роботи - дослідити основні наративи опери Мирослава Скорика «Мойсей» за поемою Івана Франка під кутом зору класико-романтичної естетичної платформи боротьби за ідеал. Кризовий стан сучасного суспільства спонукає композитора до виконання ролі Провідника, що вимагає термінових змін вектору мистецького розвитку в напрямку високодуховної філософсько-етичної спрямованості. Методологія дослідження полягає у розгляді психологічного наративу романтичної творчої спрямованості І. Франка (Р. Голод), аналізуванні сучасних проблем оперного мистецтва в Україні (І. Гамкало), використанні порівняльного аналізу епохальних проблем в Україні початку XX-XXI століть та співставленні егалітарного й елітарного розуміння спрямованості твору М. Скорика (Л. Кияновська). Наукова новизна підходів є пов’язаною із розглядом композиторського наративного дискурсу як апелювання до узагальненого інтонаційно-образного символізму музичної стилістики, а не стилізації певних історичних чи етнічних складових. Вперше розглянуто оперу «Мойсей» М. Скорика як твір, що пророкує важкий шлях до волі, добробуту і щастя. Висновки. У творі висловлено наративну спрямованість до синтезування класико-романтичного композиційно-формотворчого конструкту з узагальнено-символічним «позачасовим» розумінням філософсько-поетичної
образності. У цьому контексті церковна монодійна трихордовість або апелювання до образної сфери вокальних творів М. Лисенка висловлюють наративи звертання до Бога й уявлення про омріяний рідний край, що в кінцевому результаті утворює особистісний міфологічний простір буттєвост
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to explore the main narratives of Myroslav Skoryk's opera "Moses" based on the poem by Ivan Franko, from the point of view of the classical-romantic aesthetic platform of the struggle for the ideal. The crisis of modern society motivates the composer to fulfill the role of the Guide, which requires urgent changes in
the vector of artistic development in the direction of highly spiritual philosophical, and ethical orientation. The methodology is to consider the psychological narrative of the romantic creative orientation of I. Franko (R. Golod), to analyze modern problems of opera in Ukraine (I. Gamkalo), to use comparative analysis of epoch-making problems in Ukraine of early XX - XXI centuries and to compare egalitarian and elitist understanding the orientation of the work of M. Skoryk (L. Kiyanovska). The scientific novelty of the approaches is related to the consideration of the composer's narrative discourse as an appeal to the generalized intonation and figurative symbolism of musical stylistics, rather than the stylization of certain historical or ethnic components. For the first time, M. Skoryk's opera "Moses" was considered as a work that foretells a difficult path to freedom, prosperity, and happiness. Conclusions. The work expresses a
narrative focus on the synthesis of the classical-romantic compositional-formative construct with a generalized- symbolic "timeless" understanding of philosophical and poetic imagery. In this context, the church's monodic trichord or appeal to the figurative sphere of M. Lysenko's vocal works express narratives of turning to God and the idea of the dream homeland, which ultimately forms a personal mythological space of existence.