Abstract:
Мета роботи полягає у розгляді та виявленні особливостей антрепризи й ангажементу як форм продюсерської діяльності в контексті становлення професії продюсера у період кінця ХІХ - початку ХХ ст. Методологія дослідження передбачає застосування культурно-історичного методу для осмислення культурно-історичних особливостей виникнення професії продюсера, розуміння суті антрепризи й ангажементу як форм продюсерської діяльності. Наукова новизна. З позицій культурно-історичного підходу представлено авторське визначення антрепризи й ангажементу як концептів гуманітарного знання і бізнес-реальності, відображено
сутність і специфіку цих явищ як форм продюсерської діяльності. Висновки. Антрепренерство та ангажемент в контексті формування масової культури є дієвими формами становлення продюсерської діяльності у сфері масової культури. Показано, що у закладах антрепризного типу роль продюсера виконували як підприємці так і митці - актори, режисери, драматурги. Означена тенденція зберігається й донині, проте діяльність продюсера постійно трансформується та вдосконалюється
Description:
The purpose of the article is to consider and identify the features of enterprise and engagement as forms of production in the context of the formation of the profession of producer in the late nineteenth - early twentieth century. The methodology involves the use of cultural and historical methods to understanding the cultural and historical
features of the profession of producer, understanding the essence of enterprise and engagement as forms of production. Scientific novelty. From the standpoint of cultural and historical approach, the author's definition of enterprise and commitment as concepts of humanitarian knowledge and business reality is presented, the essence and specificity of these phenomena are reflected as forms of production. Conclusions. It is argued that entrepreneurship and engagement in the context of the formation of mass culture are effective forms of the formation of production in the field of mass culture. It is shown that both entrepreneurs and artists - actors, directors, playwrights - played the role of producer in institutions of an enterprise type. The indicated trend continues to persist, nevertheless, the activities of the producer are constantly being transformed and improved.