Abstract:
Мета роботи - дослідити еволюцію рекреаційно-дозвіллєвих практик від класичного до креативного консюмеризму. Методи дослідження. Для досягнення поставленої мети були застосовані такі методи, як абстрагування та системний і структурно-функціональний аналізи для виявлення складної картини формування рекреаційно-дозвіллєвих практик на широкому культурно-історичному тлі. Наукова новизна полягає у тому, що у вітчизняному культурологічному дискурсі вперше розглянуто еволюцію рекреаційно-дозвіллєвих практик: від класичного до креативного консюмеризму. У статті зазначено, що рекреаційно-дозвіллєва проблематика
відображає трансформації стадіальної диференціації соціуму та подальшого розвитку суспільства споживання у модусах класичного і креативного консюмеризму й пов‘язується із переходом від фордизму до постфордизму. Висновки. В креативному консюмеризмі форми проведення рекреаційно-дозвіллєвих практик починають розглядатися як ознака індивідуального смаку і стилю споживача. Виникають креативні простори для реалізації рекреаційно-дозвіллєвих практик - коворкінги й анти-кафе. Трендами рекреаційно-дозвіллєвих практик в креативному суспільстві споживання стають імерсивні постановки, квести, креативний подієвий туризм, оскільки рекреантам пропонуються кожного разу нові сценарії і стратегії рекреаційно-дозвіллєвої поведінки.
Description:
The purpose of the article is to investigate the evolution of recreational and leisure practices from classical to creative consumerism. Methodology. To achieve this goal, methods such as abstraction and systemic and structural-functional analyzes were used to identify a complex picture of the formation of recreational and leisure practices on a
broad cultural and historical background. The scientific novelty is that in the domestic cultural discourse for the first time the evolution of recreational and leisure practices is considered: from classical to creative consumerism. The article notes that recreational and leisure issues reflect the transformation of the gradual differentiation of society and the further development of the consumer society in the modes of classical and creative consumerism and are associated with the transition from Fordism to post-Fordism. Conclusions. In creative consumerism, forms of recreational and leisure practices are beginning to be seen as a sign of the individual taste and style of the consumer. There are creative spaces for the implementation of recreational and leisure practices - coworking and anti-cafes. The trends of recreational and leisure practices in the creative society of consumption are immersive productions, quests, creative event tourism, as vacationers are offered each time new scenarios and strategies of recreational and leisure behavior.