Короткий опис(реферат):
Мета статті - виявити та проаналізувати провідні напрями розвитку сценічного дизайну в сучасному вітчизняному режисерському театрі, а також дослідити проблематику режисерських пошуків у сценічному дизайні. Методологія дослідження. Застосовано системний метод, спрямований на теоретичне та художньо-практичне осмислення основних аспектів процесу вирішення сценічного твору в комплексі організації сценічної дії та сценічного простору; метод художньо-критичного аналізу в процесі вивчення сучасного театрального репертуару, що дозволив дослідити сценічний дизайн вітчизняного режисерського театру в
багатоманітті його форм; типологічний метод, що посприяв систематизації традиційних та новаторських підходів до розробки та реалізації сценічного дизайну, а також визначенню його особливостей в сучасному українському театрі; метод образно-стилістичного аналізу, завдяки якому виявлено та проаналізовано специфіку сценічного дизайну сучасних постановок українських театральних режисерів; герменевтичний метод, що посприяв виявленню та інтерпретації закладених постановником сенсів у ритмо-хронотопічній конфігурації сценічного дизайну. Наукова новизна. Досліджено режисерсько-постановочну та сценографічну
діяльність провідних українських режисерів (Б. Поліщука, Д. Костюминського, С. Маслобойщикова); виявлено варіативне розмаїття підходів до вирішення сценічного оформлення в сучасному українському драматичному театрі та охарактеризовано їх вплив на художню структуру вистави; визначено специфіку вирішення дизайну сучасної театральної постановки українськими сценографами, які водночас і режисерами-постановниками вистави. Висновки. Трансформації функцій та лексики сценічного дизайну в українському режисерському театрі ХХІ ст. безпосередньо пов‘язані зі змінами візуальної естетики сучасного театрального мистецтва,
проблематикою інтерпретації літературного першоджерела та його сценічного втілення. Перебираючи на себе функції театрального художника, режисери-постановники прагнуть створити унікальне авторське середовище драматичної ситуації, візуалізуючи літературний текст в просторово-часовому континуумі вистави відповідно індивідуальному визначенню сенсу постановки, в прагненні точно висвітлити власну концепцію. Натомість у постановках, здійснених театральними художниками домінантне положення займає зображення - вистава є низкою візуальних образів, а візуальні символи здійснюють на глядача емоційний вплив, що зазвичай є сильнішим за драматичний текст та акторську гру.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to identify and analyze the leading directions in the development of stage design in modern domestic director's theater, as well as to explore the problem of director's search in stage design. Methodology. A systematic method was applied, aimed at theoretical and artistic, and practical comprehension of the main aspects of the process of solving a stage work in the complex of organizing stage action and stage space; the method of artistic-critical analysis in the process of studying the modern theatrical repertoire, made it possible to study the stage design of the domestic director's theater in the variety of its forms; the typological method, helped to systematize traditional and innovative approaches to the development and implementation of stage design, as well as to determine its features in modern Ukrainian theater; the method of figurative and stylistic analysis, thanks to which the specifics of the stage design of modern productions of Ukrainian theater directors have been identified and analyzed; the hermeneutic method helped to identify and interpret the meanings laid down by the director in the rhythm-chronotopic configuration of the stage design. Scientific novelty. The directing-staging and scenographic activity of the leading Ukrainian directors (B.
Polishchuk, D. Kostyuminsky, S. Masloboyshchikova) has been investigated, the variable variety of approaches to solving stage design in modern Ukrainian drama theater has been revealed and their influence on the artistic structure of the performance has been characterized; the specifics of the design solution for a modern theatrical performance by
Ukrainian stage designers, as well as production directors, have been determined. Сonclusions. The transformations of the functions and vocabulary of stage design in Ukrainian directing theater XXI century are directly related to changes in the visual aesthetics of modern theatrical art, the problems of interpretation of the literary source, and its stage embodiment. Taking over the functions of a theatrical artist, stage directors strive to create a unique author's environment for a dramatic situation, visualizing a literary text in the space-time continuum of presentation in accordance with the individual definition of the meaning of the production, in an effort to accurately illuminate their
own concept. But in the production, carried out by theatrical artists, the dominant position is occupied by the image - the performance is a series of visual images, and visual symbols exert an emotional impact on the viewer, which is usually stronger than a dramatic text and acting.