Abstract:
Мета статті – комплексний аналіз проблеми відчуження особистості в кіберпросторі інформаційного суспільства, спрямований на виявлення таких поведінкових аспектів особистості, які б свідчили про наявність рис, якостей або критеріїв інтернет-залежності чи ймовірність їх появи. Методологічну основу дослідження склали загальнонаукові та спеціальні методи вивчення проблематики,
використання яких дозволило досягти поставленої мети. Сукупність застосованих методів уможливила з’ясування логічної послідовності, множинності напрямів впливу інформаційного суспільства
на особистість та її подальшу трансформацію. Основним став принцип історизму, який передбачає
розгляд будь-якого явища в його саморозвитку під впливом різноманітних факторів. Історико-структурний метод використаний для з’ясування особливостей самоідентифікації особистості в інформаційному суспільстві. Історико-системний метод спрямований на аналіз соціуму як цілісності та змін усередині нього, спричинених трансформаційними процесами. Кількісні методи були залучені для обробки
результатів соціологічного опитування та анкетування, а також із метою діагностики досліджуваного процесу. Наукова новизна роботи полягає в розширенні уявлень про проблематику відчуження
особистості в сучасному інформаційному просторі. Завдяки проведеному авторами соціологічному
дослідженню було висунуто гіпотезу про те, що інтернет-залежність може виникати не тільки в
підлітковому віці, але й люди середнього віку можуть потрапити в умови трансформації своєї особистості. Висновки. Початок ХХІ століття ознаменувався появою феномена складних психосоціальних
відношень між особистістю та інформаційним середовищем, що її оточує. Надзвичайні можливості,
які дає людині комп’ютер, з одного боку, розкривають безмежне поле для творчості, а з іншого –
створюють і закріплюють відчуженість між людьми, різко змінюють базові цінності, ідеали, оцінки.
Description:
The purpose of the article is a comprehensive analysis of the problem of personality alienation
in cyberspace of the information society, aimed at identifying such behavioral aspects of personality that
would indicate the presence of traits, qualities, or criteria of Internet addiction or the likelihood of their
occurrence. The methodology of the study was general and special methods of studying the issue, the use
of which allowed achieving this goal. The set of applied methods made it possible to clarify the logical
sequence, the plurality of areas of influence of the information society on the individual, and the further
transformation. The main principle was historicism, which involves the consideration of any phenomenon in
its self-development under the influence of various factors. The historical-structural method is used to clarify
the features of self-identification in the information society. The historical-system method is aimed at analyzing
society as a whole and the changes within it caused by transformational processes. Quantitative methods
were used to process the results of sociological surveys and questionnaires, as well as to diagnose the process
under study. The scientific novelty of the study is the expansion of ideas about the issue of alienation of an
individual in the modern information space. Thanks to a sociological study conducted by the authors, it was
hypothesized that Internet addiction can occur not only in adolescence but also the middle-aged people can get
into the conditions of transformation of their personality. Conclusions. The beginning of the XXI century was
marked by the emergence of the phenomenon of complex psychosocial relations between the individual and
the information environment that surrounds him. The extraordinary opportunities that a computer gives to a
person, on the one hand, open up a boundless field for creativity, and on the other hand, create and consolidate
alienation between people, dramatically change basic values, ideals, and evaluations. The transformation of
the individual in the modern information society demonstrates the decline of spirituality, the technicalization
of life, and the transfer of priorities to the virtual environment.