Abstract:
У дисертації досліджено історичні взаємодії Британії-Англії та Русі-України від візантійсько-християнського періоду неподіленої церкви до XVII століття з опорою на лицарсько-аристократичні принципи культурних відносин націй. Визначено особливості націєтворення в середньовічній Європі, коли християнська релігійна єдність стає визначальною для всього материкового простору, охоплюючи й острівні землі Британії. Виявлено тяжіння британського язичництва до християнських ідеалів і
цінностей за аналогією скіфо-слов’ян у Криму, які прийняли християнство в І столітті н. е. Це заклало основи культурної генетики православного віросповідання: від релігійних рухів в Англії, спрямованих на поєднання англіканства і православ’я, до нинішньої солідаризації вищого англіканства з православ’ям у Великобританії.
Висвітлено етапи виникнення й становлення релігійно-культурних відносин Британії і Русі, у центрі яких перебували інтенсивні контакти русів і бритсько-кельтських учених-проповідників. Підкреслено вплив духовного мистецтва танцю, як спадщини Візантії, на український схід і британський захід; виявлено ознаки сакральності античної танцювальності в рухах-жестах-позах, що виражають «відрив від землі» у високих одиничних стрибках, хороводних фігурах з «легким торканням» землі й тощо.
Розкрито давні західні православні традиції, сформовані під впливом містицизму друїдів, слов’янських волхвів і християнської містики у військових діях козаків-характерників. Доведено, що антично-язичницькі і християнсько-містичні традиції Маскових і маскарадних дійств у східних і західних православних звичаях були
безпосередньо пов’язані з передріздвяними й різдвяними святами, що зумовило
синтез святкової обрядовості вшанування зимового сонцестояння, коляди у
слов’ян, сатурналій в англів та аналогічних кельтських свят, пов’язаних з християнським Різдвом. Сакральна природа різдвяних свят проступає у рядженнях,
вечорницях в Україні, у виставах масок-антимасок у Британії-Англії. Організація масок, за очевидної їх театралізації, мала сакральновселенський зміст гармонізації світу. Вистави масок завершувались спільним танцем виступаючих і присутніх (revel), згодом у Масках почали виконувати вокальні партії, що сприяло становленню й розвитку англійської мадригальної опери. Православна основа духовної культури Британії-Англії, зумовлена прийняттям християнської віри в умовах неподіленої церкви IV–XI століття, виявилась у творчості ірландських бардів, включно до XVII століття, а також в унікальній аристократичній театральності-салонності. Лицарські традиції торговельно-воєнних експедицій в Русі-Україні виявлено в діях українського чумацтва, подібних до поведінкових стереотипів європейського лицарства, українських козаків. Здійснено порівняльний аналіз культурних типологій націй, географічно й культурно розділених, але таких, що виявляють генетичну пам’ять у прийнятті східнохристиянської релігії православ’я нерозділеної церкви. Дослідження
культурної генетики націй надало можливість виявити специфічні поведінково-
психологічні розмежування, що зумовлюють унікальні прояви національно-державного буття.
Description:
The dissertation examines the historical interactions of Britain and England and Rus-Ukraine from the Byzantine-Christian period of existence of the Undivided Church until the XVII century, based on knightly-aristocratic principles of cultural relations of the nations.
A specific feature of the allure of British paganism to Christian ideals and values is revealed by analogy with the adoption of Christianity by the Scythian-Slavs of the Crimea in the 1st century AD; such attraction laid the foundation for the cultural genetics of the Orthodox religion for subsequent times: from the religious movements of the XIX century in England, aimed at unification of Anglicanism and Orthodoxy, to the present manifestations of unification of higher Anglicanism and Orthodoxy in Great Britain. The study covers the stages of occurrence and strengthening of religious and cultural relations between Britain and Rus-Ukraine, in the center of which were the intensive contacts of the Rus and British-Celtic scholarly preachers. The dissertation emphasizes the influence of the spiritual art of dance in Britain and the Ukrainian East, as the heritage of Byzantium, identifying signs of the continuity of sacred ancient dance, which were traced in movements-gestures-poses of
"dematerialization". The study traces the features of the continuity of the ancient West Orthodox traditions regarding the mysticism of the Druids, Slavic Magians, and Christian mysticism in the military actions of the Cossacks-characteristic. It is emphasized that the ancient pagan and Christian-mystical traditions of masquerade performances in Eastern and Western Orthodox customs, were associated with pre-Christmas and Christmas holidays, which led to a synthesis of festive rites of veneration of the winter solstice, the feast of Kolyada for the Slavs, the feast of Saturnalia for the English, and similar holidays among the Celts, which were directly related to the traditions of Christian Christmas. The sacred origins of the Christmas holidays have been determined by traditions of Christmas and Vechornytsi in Ukraine, and finally in the political-spiritual "theater" of Anti-Мasque and Masque in Britain-England. Masques, with the obvious theatricality of their performances, displayed the sacred-universal meaning of the world Harmonization. Masque performances ended with a joint dance (revel) of all the participant of the performance. Subsequently, Masque performances began to fill with vocals, which, in the end after all, became the impetus for the development of the original English madrigal opera. The Orthodox basis of spiritual culture was emphasized for Britain-England, due to the adoption of the Christian Faith during the existence of the Undivided Church in the IV-XI centuries, which was reflected in the creativity of Irish bards up to the XVII century, and in the unique aristocratic theater-salon traditions. Features of knightly traditions in trade and military expeditions of Ancient Rus were recognized in the stereotypical behavior of the Ukrainian chumaks. Obvious analogies of behavioral stereotypes of Western knights and Ukrainian Cossacks are given. A comparative analysis of the cultural typologies of nations that were geographically and culturally divided, but exhibited genetic memory in the adoption of Eastern Christian Orthodoxy in the era of the Undivided Church, was performed. A study of the foundations of the cultural genetics of nations led to the essential paradigm of ideas and behavioral distinctions that determine the manifestations of unique national-state events being as a generic sign.