Abstract:
Дисертація присвячена розгляду програмних фортепіанних циклів Ф. Ліста у контексті концептуально-семантичного, музично-текстологічного та когнітивних композиторського і виконавського підходів. Усі вони у комплексі дозволили описати механізми трансформації почуттів і мислительних операцій до рівня образів-концептів, проаналізувати і типологізувати авторські концепти Ліста як метатекст. Досліджуються поняття концепту у широкому дискурсивному колі лінгвокогнітологічних, філософських та мистецтвознавчих досліджень, а також явище концептуалізації в музичному мистецтві; виявляються його особливості у фортепіанних циклах Ф. Ліста. Виявляються особливості та принципи музичної циклізації як семантичного композиторського та виконавського феномену Простежується взаємодія циклічності і програмності в фортепіанній творчості Ф. Ліста, лістівська програмність визнається особливим феноменом, який вказує на
здатність музично-текстових звучних форм створювати власний предметний зміст у спиранні на можливості фортепіанного звучання, тобто у спиранні на виконавську складову творчості митця. Вперше здійснюється класифікація основних концептів лістівської творчості; виявляються засоби та шляхи їх втілення у фортепіанній музиці
Ф. Ліста. Фортепіанні цикли Ліста («Роки мандрів», «Поетичні та релігійні гармонії», «Різдвяна ялинка») розглянуті як засіб і результат художньої концептуалізації романтичних ідей. Концептологічна спрямованість музикознавчих аналізів фортепіанних циклів Ліста дозволяє запропонувати нову музикознавчу та виконавську інтерпретації творчого феномена цього композитора.
Description:
The dissertation is devoted to the consideration of program piano cycles of F. Liszt in the context of conceptual-semantic, musical-textual and cognitive compositional and performing approaches. All of them together allowed to describe the mechanisms of transformation of feelings and mental operations to the level of images-concepts, to analyze and typologize the author's concepts of Liszt as a metatext. The concepts of the concept in a wide discursive circle of linguocognitological, philosophical and art studies, as well as the phenomenon of conceptualization in the art of music are studied; its peculiarities in F. Liszt's piano cycles are revealed. Peculiarities and principles of musical cyclization as a semantic compositional and performing phenomenon are revealed. The interaction of cyclicity and programmability in F. Liszt's piano creativity is traced; Letter program is recognized as a special phenomenon that indicates the ability of musical-textual sound forms to create their own subject content based on the possibilities of piano sound, ie based on the performing component of the artist's work. For the first time the classification of the basic concepts of letter art is carried out; means and ways of their embodiment in F. Liszt's piano music are revealed. Liszt's piano cycles ("Years of Travel", "Poetic and Religious Harmony", "Christmas Tree") are considered as a means and result of artistic conceptualization of romantic ideas. The conceptual orientation of musicological analyzes of Liszt's piano cycles allows us to propose a new musicological and performing interpretation of the creative phenomenon of this composer.