Abstract:
У дисертації досліджується китайська монументальна скульптура. Визначені її функції та художні принципи на різних історичних етапах розвитку. Уперше в українському мистецтвознавстві висвітлено розвиток монументальної скульптури та спеціальної художньої освіти в Китаї ХХ - початку ХХІ століття, визначено їхню періодизацію та особливості засвоєння європейського естетичного досвіду. Розглянуто розвиток міської скульптури, проведено критичний аналіз сучасних об’єктів, уведені до наукового обігу матеріали, документи, твори та прізвища китайських скульпторів ХХ століття.
Description:
The Thesis investigates the Chinese monumental sculpture. The work defines the functions and artistic principles of the sculpture in different historical periods of development. This is for the first time in the Ukrainian art criticism the Thesis examines development of the monumental sculpture and special art education in China in the XXth - beginning of the XXIst centuries, determines their division into periods and specialities of assimilating of European aesthetic experience. The author investigates the growth of the urban sculpture, carries out a critical analysis concerning modern units, scientifically interprets materials, documents, works of art and names of the Chinese sculptors of the XXth century.