Abstract:
Дисертація присвячена особливостям художніх інтерпретацій ігрової парадигми в мистецьких розвідках російських символістів і футуристів кінця ХIX - початку ХХ століття. Розглянуто й проаналізовано концепції гри в культурологічних теоріях ХХ століття, гра розглядається як універсальна категорія культуротворчого процесу. Автором обґрунтовується актуалізація гри у ситуації кризової культури, виявляється конститутивна роль ігрової парадигми в естетичних теоріях, художній практиці й життєтворчості російських символістів і футуристів. Охарактеризована специфіка ігрових прийомів російських символістів і футуристів, суть якої полягає у рефлектуванні ними гри як способу творчої й життєвої реалізації, що дозволило встановити типологічну подібність художніх і культурних інтерпретацій гри, представлених у цих напрямах.
Description:
The dissertation is devoted to the peculiarities of artistic interpretations of the playing paradigm in fine art elaborations, creative works and creative lives of Russian symbolists and futurists the end of the XIX - the beginning of the XX century. The conceptions of the game in the culturological theories of the XX century are considered and analyzed, the game is regarded as a universal category of the culturological process. The author substantiates the actualization of the game in the situation of the crisis culture, and reveals the constituting role of the playing paradigm in the aesthetic theories, artistic practice and creative lives of Russian symbolists and futurists. The specific character of the playing methods of Russian symbolists and futurists is characterized and the essence of it is in their game reflexing as a method of the creative realization which allowed to establish typical resemblance of the artistic and cultural game interpretations, presented in these trends.