Короткий опис(реферат):
Мета роботи є виявлення стану дослідженості геометричних орнаментів як ідентифікаторів національної культури і складових національної системи дизайну на початку ХХІ ст. Методологія. Використано методи: аналітичний, логічний; хронологічний – для виявлення етапності наукової думки та встановлення різних аспектів проблематики побудови і застосування геометричних орнаментів. Наукова новизна. У статті вперше системно розглянуто значення геометричного орнаменту як мистецької форми, відповідної потребам представлення здобутків української культури. Висновки. Виділено найбільш значущі проблеми використання геометричного орнаменту України у візуальних комунікаціях у різні часові проміжки. Серед них: несистемність та недостатня сформованість теоретичної бази, поширення продукції графічного дизайну з низьким професійним рівнем якості, порушення правил композиційної організації елементів орнаменту, перевантаженість композиції, дисгармонії у кольоровому вирішенні, відсутності художнього смаку та графічної культури. Встановлено перспективні напрямки використання геометричного орнаменту у проектах графічного дизайну та його наукового дослідження. Цими напрямками є естетичні трансформації композиційних закономірностей укладання орнаменту, що базуються на синтезі міжгалузевих знань; вдосконалення професійних навичок дизайнера у стилізації та композиції; забезпечення відповідності змісту орнаментальних композицій до контексту застосування.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article consists in identifying the actual components of the national design system formation at the beginning of the XXI century. In particular, was been researched the study level of the influence of geometric ornaments as identifiers of national culture. Methodology. Analytical, logical, and chronological methods were being used. The scientific novelty consists in fact of first time systematically investigating the meaning of a geometric ornament as an art form that marking Ukrainian culture in the context of cultural globalization. Conclusions. As a result of generalizing the scientific views of various fields of knowledge, were marked the most significant conditions and problems of using the geometric ornament of Ukraine in visual communications at different time periods. Conditions include the «modernization» of graphic techniques and using a wide specter of intersectoral knowledge. The main problems are: unsystematic and insufficiently formed theoretical base, low professional level of designers (ignoring organizing visual-communicative elements rules, disharmony in the color solution, low graphic culture). As a result, were formed main directions for using geometric ornaments in graphic design projects. These directions are a synthesis of intersectoral knowledge, improvement of the designer's stylization and composition skills, using ornamental compositions with considering to context.