Abstract:
Мета дослідження – виявлення феномену діалогу у системі «композитор-фольклор» у сучасній білоруській хоровій музиці a cappella. Методологію дослідження складають системний підхід, аналітичний та порівняльний методи. Наукова новизна полягає в тому, що вперше в українському музикознавстві хорова музика a cappella сучасних білоруських композиторів досліджено в аспекті феномену діалогу у системі «композитор-фольклор». Висновки. У своїй творчості композитори ведуть діалог у системі «композитор-фольклор», що проявляється в новій інтерпретації білоруського фольклору, де фольклорним елементом виступає літературний текст і народний образ.
Description:
The purpose of the article is to identify the phenomenon of dialogue in the «composer-folklore» system of modern Belarusian choral music a cappella. The methodology of the work is a systematic approach, analytical and comparative methods. The scientific novelty is that for the first time in Ukrainian musicology choral music a cappella of contemporary Belarusian composers has been studied in the aspect of the phenomenon of dialogue in the system "composer-folklore." Conclusions. Summing up a brief overview of the composer's practice in the field of choral music a cappella neo-folk direction, we note that despite the different approaches of composers to folklore origins, neo-folklorism is defined as a type of musical thinking, and dialogue is interpreted in a general philosophical sense. In their work, composers conduct a dialogue in the system of "composer-folklore", which is manifested in a new interpretation of Belarusian folklore, where the folklore element is a literary text and folk image.