Короткий опис(реферат):
Мета роботи: полягає у вивченні питання виховання артистів для китайського театру. Методологія дослідження полягає у використанні історичного та біографічного методів у вивченні даної тематики. Наукова новизна статті полягає у дослідженні доцільності китайської оперної культури, зокрема питання виховання артистів для китайського театру, спираючись на музичні традиції країни. Було виокремлено історичні імена китайських вчених, які вплинули на розвиток системи музичного мистецтва та освіти, що позначилось на культурних традиціях Китаю. Висновки. На основі вивчення проблеми філософських поглядів світоглядної системи Китаю, виявили процеси розвитку країни та самобутню культуру. Проблема вивчення філософської системи стародавнього Китаю як підґрунтя виникнення музичної традиції цікавила багатьох науковців, серед яких виділяємо: Л.С.Васильєва [1], Ю.М. Градова[3], питання освіти підіймає науковець Хоу Цзянь [5]. Вивчення питання виховання артистів займало значну роль в Китаї, адже здійснювався вплив на митецьке життя країни. Це питання висвічувало філософські напрямки, на які спирались традиції Китаю. На основі вивчення проблеми оперної культури виявили самобутнє мистецтво Китаю. Філософські погляди здійснювали вплив як на театральне життя, так і на музичне мистецтво країни. Питанням виховання, зокрема вихованню артистів для китайського театру, в Китаї приділялась особлива увага. Музичне виховання займало важливу роль у культурі Китаю. Вивчення оперної культури Китаю та виховання артистів для китайського театру є актуальним, що зумовлює потребує подальшого розвитку у вивченні даної проблематики.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to study the issue of educating artists for Chinese theater. The methodology of the study is to use historical and biographical methods in the study of this topic. The scientific novelty of the article is to study the feasibility of Chinese opera culture, in particular the question of educating artists for Chinese theater, based on the country's musical traditions. The historical names of Chinese scholars who influenced the development of the musical arts and education system, which affected the cultural traditions of China, were highlighted. Conclusions. Based on the study of the problem of philosophical views of China's worldview system, the country's development processes and distinctive culture were identified. The problem of studying the philosophical system of ancient China as the basis for the emergence of the musical tradition has interested many scholars, among whom are: L.S. Vasilyeva [1], Yu.M. Gradov [3], the education issue is raised by the scientist Hou Jian [5]. The study of the education of artists played a significant role in China, as it influenced the country's artistic life. This question highlighted the philosophical trends that underpin China's traditions. The problem of studying the worldview system of ancient China as the basis for the emergence of the musical tradition has interested many scholars. Studying the cultural heritage of the countries of the East were engaged in: D. Kitley, M. Leve, D. Major, K. Chan, J. Liu, A. Wright, F. Tokay, S. Zoeren, D. Knekteges, R. Mater, and J. Hightower, H. Frankel. The famous Chinese historian was the Italian monk Matteo Ricci (1554 - 1610), who lived a considerable period of time in China, learning the language and traditions. It was he who taught Christian dogmas in Chinese. Questions of theatrical art were raised by V. Vinogradov, V. Malyavin, S. Fitzgerald, and others. Chinese culture was explored by representatives of Chinese art such as Zhen Zheng-do, Hu Manh, Wang. Based on the study of the problem of opera culture, they discovered the original art of China. Philosophical views influenced both theatrical life and the musical art of the country. Special attention was paid to the issues of education, in particular the training of artists for Chinese theater. Music education has played an important role in China's culture. The study of this issue regarding the opera culture of China and the education of artists for the Chinese theater is interesting and not fully understood, which necessitates further development in the study of this issue.