Abstract:
Мета роботи. У статті розглядаються актуальні питання формування термінів «реклама» і
«сугестія» та проведено аналіз використання сугестивних прийомів у сучасній рекламі. Методологія
дослідження включає застосування описового методу, методу аналізу й синтезу для виявлення
соціокультурного значення реклами. Наукова новизна роботи полягає у всебічній характеристиці
найбільш типових видів реклами та аналізі основних прийомів сугестії, що використовуються в рекламі, у
лінгвістичному дискурсі. Висновки. Детальний аналіз ґенези термінів «реклама» і «сугестія» доводить,
що вони мають давню цікаву історію, яка тісно пов’язана з розвитком світового науково-технічного
прогресу. Дослідження показало, що поняття «реклама» сприймається сучасними науковцями як
поліаспектне явище, оскільки вивчається з соціального, економічного, психологічного, лінгвістичного,
естетичного поглядів. Багатозначний характер має і сугестія, оскільки широко використовується
не лише у літературознавстві, а у й лінгвістиці, психології, театралознавстві, рекламі. У рекламних
зверненнях сугестія відіграє значну роль, тому що спираються на почуттєво-асоціативну складову
людської свідомості.
Description:
Purpose of the article. The article discusses current issues of the formation of the terms “advertising” and
“suggestion” and analyzes the use of suggestive techniques in modern advertising. The methodology includes
the use of a descriptive method, an analysis and a synthesis method to identify the socio-cultural significance
of advertising. The scientific novelty of the work lies in the comprehensive characterization of the most typical
types of advertising and the analysis of the main techniques of suggestion used in advertising, in linguistic
discourse. Conclusions. A detailed analysis of the genesis of the terms “advertising” and “suggestion” proves
that they have a long interesting history, which is closely related to the development of world scientific and
technological progress. In the course of the study, the origin of advertising in antiquity was examined, the
development of handwritten advertising was analyzed, and a review was made of the emergence of European
and Ukrainian advertising publications. The study showed that the concept of “advertising” is perceived by
modern scientists as a multidimensional phenomenon since it is studied from a social, economic, psychological,
linguistic, aesthetic point of view. It was also noted that the most influential is the verbal impact, carried out
with the help of persuasion, suggestion, and motivation (expression of will). The author also emphasizes that
the most famous means of disseminating advertising are the press, television, telephone calls, transportation,
etc. The article presents the most common classification of advertising. The suggestion also has a multi-valued
character, since it is widely used not only in literary criticism but also in linguistics, psychology, theater
learning, advertising and is based on the sensually-associative component of human consciousness. The types
of advertising used in magazines, on billboards, and on television are presented as examples. It was also
noted that linguistic examples of suggestions have a tendency to functional-stylistic deformation, with which
advertising managers can manipulate the human mind.