Короткий опис(реферат):
Метою статті є обґрунтування особливостей взаємозв'язку освіти сербських акордеоністів та специфіки української школи акордеона, а також виділення різних аспектів навчання сербських акордеоністів в музичних школах України, особливості підготовки сербських майстрів акордеона в Україні до участі в конкурсах з акордеонної майстерності в Україні і за кордоном. Методологія. У ході дослідження застосовано методи аналізу, синтезу, а також компаративний метод при вивченні української та сербської баянних шкіл. Наукова новизна. Вперше розглянуто методичні системи занять, які використовуються сербськими вчителями під час навчання техніки гри на акордеоні, зокрема індивідуальний підхід до визначення потенціалу кожного учня на початковому етапі навчання з урахуванням особливостей їх психологічного стану, поєднання термінів зі здатністю студентів музичної школи виступати публічно. Існують відмінності в навчанні грі на акордеоні випускників сербської та української музичних шкіл. Останні схильні до принципів української педагогічної школи, зокрема, вихованню в учнів уміння працювати, долати труднощі, ставити завдання і досягати їх поступової реалізації. Висновки. Було наголошено на необхідності розвитку відносин сербської та української шкіл акордеонного мистецтва у сфері освіти. Такі висновки були побудовані на тому, що за весь час навчання сербських студентів навичкам гри на акордеоні в Україні спостерігається позитивна динаміка. Проявляється у збільшенні числа студентів, розширенні музичних спеціальностей вітчизняних установ музичної освіти і навчання акордеоністів. Таким чином, відносини української і сербської освіти позитивно впливають на розвиток акордеонного мистецтва.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article of this article is to substantiation the peculiarities of the relationship of the education of Serbian accordionists and the specifics of the Ukrainian accordion school, as well as highlighting various aspects of training Serbian accordionists in music schools in Ukraine, features of training Serbian masters of an accordion in Ukraine, their participation in accordion skills competitions in Ukraine and abroad. Methodology. During the research, methods of analysis, synthesis, as well as a comparative method in the study of Ukrainian and Serbian accordion schools were used. Scientific Novelty. The methodical systems of classes used by Serbian teachers in teaching accordion playing technique are considered, including an individualized approach to determining the potential of each student at the initial stage of learning, taking into account the peculiarities of their psychological state, combining terms with the ability of music school students to speak publicly. There are differences in the teaching of accordion playing by graduates of Serbian and Ukrainian music schools. The latter are inclined to the principles of the Ukrainian teaching school, in particular, education of students' ability to work, ability to overcome difficulties, set tasks, and achieve their gradual implementation. Conclusions. The need to develop the relationship between the Serbian and Ukrainian schools of accordion art in the field of education was pointed out. Such conclusions were based on the fact that during the whole time of teaching Serbian students the skill of accordion playing in Ukraine there is a positive dynamic. Its detection is an increase in the number of students, the expansion of music specialties of domestic institutions of music education, and accordion training. Thus, the relationship between Ukrainian and Serbian education has a positive effect on the development of accordion art.