Abstract:
Мета роботи – охарактеризувати особливості організації зберігання музичних аудіозаписів у
радіосховищах та визначити перспективи розвитку відновлення та реставрації зазначених об’єктів
архівного зберігання. Методологія дослідження ґрунтується на використанні загальнонаукових та
спеціальних методів. Стаття присвячена науковій проблемі збереження та використання музичних
аудіозаписів радіокомпаній як об’єктів архівного зберігання. Методологічною основою публікації
є соціокомунікативний підхід, використання якого дозволило з’ясувати особливості зберігання та
використання музичних аудіозаписів радіокомпаній. Наукова новизна. Обґрунтовано основні напрями
забезпечення збереженості, відновлення та реставрації музичних архівних аудіозаписів, а також
розкрито особливості оцифрування та використання фонодокументів даного типу. На прикладі
«BBC Archive Centre» та «The British Library Sound Archive» як провідних зарубіжних закладів, де
зберігаються музичні записи, розглядається специфіка формування відповідних колекцій. Досліджуючи
музичні радіозаписи як об’єкти архівного зберігання, було з’ясовано, що в епоху цифрової революції
музична індустрія в усьому світі зазнала суттєвих змін. Принципово змінилася як структура доходів,
так і структура витрат звукозаписувальних лейблів та музичних радіокомпаній. Висновки. Цифрові
технології призвели до зміни культури музичного споживання (відбулася зміна ідеології авторства на
музичні продукти) та появи цифрових технологій звукозапису, що використовують штучний інтелект,
цифрові робочі станції й т.п. У зв’язку з цим трансформувалася специфіка організації зберігання
музичних архівних звукозаписів, зокрема в фоносховищах радіокомпаній, які набули специфічних
властивостей сервісного ґатунку (перевидання архівних музичних звукозаписів, що раніше спеціально
були записані для радіостанцій).
Description:
The purpose of the article is to characterize the peculiarities of organizing the storage of musical audio
recordings in the repositories of radio stations. The methodology is based on the use of general scientific
and special methods. The universal nature of music as a special language determines the internationality of
music art. From the moment of birth and during the past years verbal report of the unwritten conditions, that
are connected to music sound record accumulation in different cultural institutions, has changed not once.
The transformations of this relationship were caused by different reasons – social, political, technical, and
technological nature. In current high-technology conditions integration properties inherent in the holistic
process of creation, circulation, and spread of information, accumulated in music compositions for radio.
Today the formation of the new qualitative communication area with the rapid growth of the sound messages
streams level occurs. The article is dedicated to the scientific problem of the preservation and use of music
audio recordings of radio companies as objects of archival storage. Archived musical radio records are defined
as a special cluster of the communication area. The socio-communicative approach is the methodological basis
of the publication. The scientific novelty. The main directions of ensuring the preservation, restoration, and
restoration of music audio recordings of archival audio recordings are substantiated, as well as the peculiarities
of digitization and use of sound documents of this type, are revealed. The specifics of the formation of the
respective collections are considered on the example of the BBC Archive Center and The British Library Sound
Archive as leading foreign institutions where music records are stored. It is concluded that digital technologies
have led to a change in the culture of music consumption and, accordingly, have transformed the processes
of storing music archival recordings in the repositories of radio companies, which have acquired specific
properties. Examining music radio recordings as archival objects have shown that in the age of the digital
revolution, the music industry around the world has undergone significant changes. Both the revenue structure
and the cost structure of record labels and music radio companies have fundamentally changed. Conclusions.
Digital technologies have led to a change in the culture of music consumption (there has been a change in
the ideology of authorship for music products) and the emergence of digital recording technologies that use
artificial intelligence, digital workstations, etc. In this regard, the specifics of the organization of storage
of music archival recordings were transformed, in particular in the phono repositories of radio companies
that have acquired specific properties of the service grade (reprint of archival music recordings that were
previously specially recorded for radio stations).