Abstract:
Метою статті є означення елементів розширених вокальних технік у контексті виконавства як основного аспекту розвитку технічної майстерності сучасного співака. Методологія дослідження базується на наступних методах: аналізу, історичного, узагальнення, котрі стали важливими у вивченні процесу еволюції виконавських вимог до вокалістів в умовах різних епох. Наукова новизна полягає в окресленні елементів розширених вокальних технік в академічному виконавстві сьогодення й актуальності реформування освітніх програм відносно означеної проблеми. Висновки. Тенденції світового сучасного виконавства сприяють розвитку вітчизняної наукової думки, вивченню технологічного аспекту. Аналіз досліджень підтверджує актуальність заявленої теми – практика композиторів вимагає необхідних умінь від співака. Кожен вокаліст, представник академічної школи має усі задатки для інтерпретування елементів розширених вокальних технік, однак формування пріоритетів у виборі репертуару відбуваються через самоаналіз смаків, уподобань, вокальних можливостей. Також необхідно вказати визначну роль педагога у формуванні вищезгаданих якостей, та й, загалом у становленні вокаліста-музиканта.
Description:
The purpose of the article is the definition of elements of expanded vocal technique in the contest of artistic performance as the main aspect of improvement of modern singer’s technical skills. The methodology of the research is based on the methods of analysis and historical colligation, which became important in the study of the evolution process of performing requirements to vocalists during different epochs. The scientific novelty is the delineation of the elements of advanced vocal techniques in modern academic performance and the relevance of educational programs reforming in relation to the problem. Conclusions. Trends of the world modern performance promote the development of national scientific thought, the study of technological aspects. Analysis of studies confirms the relevance of the stated theme - practice of composers requires the necessary skills from the singer. Each vocalist, representative of the academic school has all inclinations for interpretation of the elements of advanced vocal techniques, but the formation of priorities in the choice of repertoire occurs through the self-analysis of tastes, preferences, vocal capabilities. It is also necessary to point out the prominent role of the teacher in the formation of the above qualities, and in general, in the formation of a vocalist-musician.