Abstract:
Мета статті: дослідити та висвітлити становлення популярної музики у творчій діяльності вокально-інструментальних колективів Самбірщини. Методологія дослідження полягає у використанні біографічного методу при дослідженні творчої діяльності колективу. Оскільки відсутні наукові дослідження та роботи, пов’язані з ретроспективним аналізом творчої діяльності вокально-інструментальних колективів Самбірщини, для вивчення та опису діяльності видатних особистостей, мистецьких явищ і подій у житті суспільства використано метод інтерв'ювання як основний для збору інформації для дослідження. Наукова новизна полягає в аналізі виконавської діяльності вокально-інструментальних колективів Самбірщини та їх творчого внеску у сферу популярної музики сучасності. Висновки. Розвиток музичної культури краю у сфері популярної музики тісно пов’язаний із соціокультурними тенденціями і культурою інших країн. Зацікавленість слухацької аудиторії регіону сконцентровано на сучасній популярній музичній діяльності вокально-інструментальних колективів. Відображення таких тенденцій впливає на формування репертуарної політики вокально-інструментальних ансамблів Самбірщини. Результати досліджень базуються на аналізі біографій керівників, кількості учасників, репертуарі, а також на аналізі діяльності таких вокально-інструментальних колективів, як чоловічий гурт "Кредо" і жіночий – "Лада".
Description:
The purpose of the article is to explore and highlight the formation of popular music in the creative activity of vocal-instrumental collectives of the Sambir region. The methodology is to use the biographical method in the study of the creative activity of the team. Since there is no scientific research and work related to the retrospective analysis of the creative activity of the vocal-instrumental collectives of the Sambir region, the interviewing method was used as the main method of gathering information in the research to study and describe outstanding personalities, artistic phenomena, and events in society. The scientific novelty is to analyze the activity of vocal-instrumental collectives of the Sambir region and their creative contribution to the sphere of popular music of the present. Conclusions. The development of the musical culture of the region in the field of popular music is closely linked to socio-cultural trends, interconnected with the culture of other countries. The interest of the audience of the region is concentrated on the modern popular musical activity of vocal and instrumental groups. Reflections of such tendencies influence the formation of the repertoire policy of vocal-instrumental ensembles of the Sambir region. The results of the research focus on the analysis of the biographies of the executives, the number of participants, the repertoire, as well as the activities of such vocal and instrumental groups as the male group "Credo" and the female group "Lada".