Abstract:
Мета роботи — дослідити вплив мистецьких виробів Київського експериментального кераміко-
художнього заводу (КЕКХЗ) на художню культуру України у ХХ столітті. Визначити роль доробку
підприємства у створенні оригінального та самобутнього, заснованого на національних традиціях, образу
української порцеляни. Оскільки колекція Національного музею українського народного декоративного
мистецтва (НМУНДМ) є найбільш повною щодо творів виробництва КЕКХЗ, ми вирішили дослідити саме її.
Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні компаративного та аналітичного методів дослідження
феномену української порцеляни і зокрема мистецьких виробів лідера галузі, який залучив до створення своєї
продукції найкращих фахівців ДПМ (декоративно-прикладного мистецтва). На початковому етапі
підприємство створювало зразки форм та декору для інших порцелянових заводів України, таким чином
впливаючи на становлення загальних стильових ознак, притаманних усім фарфоровим та фаянсовим
вітчизняним виробництвам. Залучення майстрів петриківського розпису для декорування порцеляни відбулося
саме на КЕКХЗ, а пізніше, завдяки політиці творчого обміну, інші керамічні підприємства також з успіхом
почали використовувати цей метод для оздоблення своєї продукції. Наукова новизна дослідження полягає у
наскрізному вивченні колекцій фарфорових виробів заводу у приватних збірках та у провідних вітчизняних
музеях — насамперед київському. Висновки. У статті доведено необхідність створення інформаційного
простору для колекціонерів порцеляни КЕКХЗ, збереження даних про виробництво, введення їх до наукового
обігу та визначення впливу цих творів на загальну культуру суспільства. Тенденція до збільшення попиту на
фарфорові вироби радянського періоду на антикварному ринку зобов’язує фахівців-мистецтвознавців
систематизувати наявні зразки продукції Київського заводу порцеляни та унеможливити появу підробок і
новоробів, адже це, у свою чергу, впливає не тільки на культурну, але і на економічну політику держави.
Description:
The purpose of the article is to investigate the influence of artworks of the Kyiv Experimental Ceramics Art Factory (KECAF) on the artistic culture of Ukraine in the twentieth century. To determine the role of the enterprise’s achievements in creating an original and original, based on national traditions, the image of Ukrainian porcelain. As the collection of the National Museum of Ukrainian Folk Decorative Art (NMUFDA) is the complete collection of works of the KECAF, we decided to explore it. The methodology of the research is based on the application of comparative and analytical methods of investigation of the phenomenon of Ukrainian porcelain and, in particular, the artistic products of the industry leader, who has attracted the best specialists of Arts and crafts to create their products. At the initial stage, the enterprise created patterns of shapes and decor for other porcelain factories in Ukraine, thus influencing the formation of typical style attributes inherent in all porcelain and faience domestic manufactures. The involvement of masters of Petrikov painting for decorating porcelain occurred precisely at the KECAF, and later, thanks to the policy of creative exchange, other ceramic enterprises also successfully began to use this method to decorate their products. The scientific novelty of the research lies in the thorough study of the collections of porcelain products of the factory in private collections and the leading domestic museums — first of all, in Kyiv. Conclusions. The article proves the necessity of creating an information space for KECAF porcelain collectors, preserving production data, introducing them to scientific circulation, and determining the impact of these works on the general culture of society. The trend towards an increase in demand for Soviet-style porcelain in the antique market obliges art experts to systematize existing products of the Kyiv porcelain factory and exclude the appearance of fakes and remodels, because this, in turn, affects not only the cultural, but also the economic policy of the state.